fbpx Skip to main content

SEO Stappenplan & Checklist

Ben je nieuw in SEO optimalisatie of heb je al wat ervaring maar zoek je een stap-voor-stap SEO gids? Lees dan zeker verder. Dankzij deze gids kan je veelgemaakte fouten vermijden die moeilijkheden kunnen veroorzaken bij website promotie. Hanteer dus zeker deze stapsgewijze lijst van SEO dingen waarmee je rekening moet houden als je websites maakt of optimaliseert.

De 6 SEO hoofd categorieën

Strategie & Pre-launch

Dit zijn de standaard elementen die je in orde moet brengen vooraleer je met de rest aan de slag gaat. (8 stappen)

Zoekwoord onderzoek & Implementatie

Waar zoeken je klanten op? Hoe hoog is de concurrentie? Welke opportuniteiten zijn hier nog?
(3 stappen)

On-page optimalisatie

Welke aanpassingen kunnen we doorvoeren op de website zelf om beter te gaan scoren in Google? (25 stappen)

Off-page optimalisatie

Wat kunnen we doen dat te maken heeft met onze website maar die extern beïnvloed worden? (9 stappen)

Social media graph

Welke effecten hebben sociale media op je ranking? (4 stappen)

Extra leerbronnen

Enkele bronnen die zijn goedgekeurd door het Are team.

Strategie & pre-launch

Installeer Google Analytics (GA) en stel doelen in

Je kan een web teller gebruiken, maar het is beter om er meerdere in te stellen om bepaalde resultaten te verifiëren. Hier kan je nakijken hoe je Google Analytics kan installeren. Je kan ook alternatieve web tellers gebruiken zoals Yahoo Web AnalyticsAdobe AnalyticsPiwik.

Voeg de website toe in Google Search Console

Wat is Google Search Console? Het is een programma waar je onder andere de zichtbaarheid van je website in de Google zoekresultaten kan controleren. Maar nog zoveel meer: het helpt je ook inzake malware e.d.

Google Search Console is via deze link bereikbaar. Hier kan je simpelweg met een Google Account op aanmelden waarna je je website moet verifiëren.

Trouwens, Bing Webmaster Tools heeft een hoop aan bruikbare functies die je kan gebruiken om de foutmeldingen op te lossen.

Koppel Google Analytics en Google Search Console

In Google Analytics ga naar: Acquisitie > Search Console > Zoekopdrachten en volg hierna de tips.

Als je de twee diensten met elkaar verbindt, zal dit je helpen om accuratere statistieken van al het organisch verkeer op je website te krijgen inclusief de zoekopdrachten.

Voeg je website of bedrijf toe aan Google Maps als je doelgroep lokaal is

Als je een lokaal bedrijf hebt dan kan je dit toevoegen in Google Places voor Bedrijven. Dit helpt bezoekers in een regio bruikbare informatie te vinden. Het is beter om je website in een categorie toe te voegen, maar niet in meerdere tegelijkertijd. Het is een goede manier om speciale aanbiedingen aan te bieden aan mensen die jou in Google Maps tegenkomen.

=> Bekijk ook zeker onze wiki hoe je lokaal beter gevonden wordt

Registreer je domein een aantal jaar vooruit

Waardevolle (legitieme) domeinen worden meestal voor meerdere jaren vooruit betaald, terwijl doorway (illegitieme) domeinen zelden gebruikt worden voor meer dan 1 jaar. Daarom kan de datum waarop een domein verloopt in de toekomst gebruikt worden als een factor om de legitimiteit van een domein te voorspellen.

PS: Vergeet niet dat de leeftijd/ouderdom van domeinen ook een belangrijke rol spelen om te ranken binnen zoekmachines.

Maak een robots.txt bestand en sla dit op in de root van je domein

Als je toegang wil geven om de volledige website te indexeren dan kan je de regel ‘User-agent: *’ gebruiken. Als je wil dat zoekmachines bepaalde bestanden niet indexeren kan u de regel ‘Disallow: (gevolgd door de URL die je wil blokkeren). Om het robots.txt bestand van een website te testen in Google Search Console klik dan op Crawlen en dan op robots.txt-tester.

=> Maak een robot.txt bestand aan in 3 stappen

Maak een XML Sitemap en sla dit op in de root van je domein

Het is beter om een sitemap aan te maken omdat Google niet altijd alle pagina’s op jouw website zelf kan vinden. Een XML sitemap kan dit probleem oplossen. Als je meer dan 10.000 pagina hebt, moet je alle inhoud sorteren in meerdere sitemaps.

=> Hoe maak ik een XML sitemap nu zelf aan?

HTTPS : Beveilig je website

HTTPS staat voor Hyper Tekst Transfer Protocol Secure. Dit wil zeggen dat HTTPS een beveiligde versie is van HTTP. De extra S die op het einde staat, staat voor ‘beveiligd’. Dit kan je ook zien als er een groen slotje bij een website staat.

=> 10 stappen om over te schakelen op een SSL beveiliging

Zoekwoord onderzoek & implementatie

Selecteer de juiste Sleutelwoord Strategie

Het dilemma is eenvoudig genoeg: langetermijn doelen stellen en mikken op zeer competitieve zoekwoorden of long tail zoekwoorden nastreven waarvoor je een aanvaardbare ranking kan krijgen in de nabije toekomst.

In beide gevallen zijn zoekvolume en hoeveelheid concurrentie zeer belangrijke factoren als je, je semantische kern opbouwt.

Analyseer de sleutelwoorden van je concurrenten

Voeg een paar zoekwoorden toe aan je lijst op basis van jouw concurrentie. Je kan je concurrenten analyseren met verschillende tools om de beste zoekwoorden en zinnen te vinden voor PPC gebruik. Bekijk de volgende tools SemrushGoogle Keyword Tool.

Maak een uiteindelijke lijst met sleutelwoorden waar je op wil richten

Wanneer je zoekwoorden kiest, maak een lijst van deze zoekwoorden in jouw sector en noteer hoeveel verkeer elk zoekwoord naar jouw website kan leiden. Verdeel de zoekwoorden in groepen op basis van de pagina’s waarvoor ze gebruikt zullen worden.

Ja, elke pagina van jouw website moet een uniek aantal eigen zoekwoorden hebben die niet overlappen met de zoekwoorden van andere pagina’s (en natuurlijk niet dubbel zijn).

On-page optimalisatie

Logische site architectuur /structuur

Een hiërarchie is niets meer dan een manier om je informatie te organiseren — iets wat simpel en zinvol is. Je hiërarchie zal ook je navigatie en URL structuur worden, dus alles wat belangrijk is, begint hier.

Schrijf unieke titels voor elke pagina van je website

Een paar tips voor het maken van pagina titels:

  • Probeer om voor elke pagina een unieke titel te kiezen.
  • Neem een zoekwoord op in je titel en houdt het op 70 karakters voor elke titel omdat zoekmachines enkel de eerste 70 karakters tonen.
  • Gebruik niet meer dan 2 relevante zoekwoorden per titel.
  • Probeer om een korte en informatieve titel te maken.
  • Probeer zoekwoorden zoals ‘gratis’ en ‘goedkoop’ te vermijden omdat dit op spam kan lijken.
  • Vermijd dubbele/duplicaat titels.
  • Je kan een merknaam in je titel gebruiken, maar het is niet nodig om dit op iedere pagina te gebruiken, want dit vermindert de gebruikersperceptie.

Maak een unieke meta descriptie voor elke pagina

Een paar tips om de juiste metabeschrijving te maken:

  • Maak unieke metabeschrijvingen van ongeveer 320 karakter, omdat Google slechts de eerste 320 karakters van een metabeschrijving toont.
  • Neem een zoekwoord op in de metabeschrijving. Vermijd overtollig gebruik van zoekwoorden.
  • Alle metabeschrijvingen moeten informatief zijn en de hoofdgedachte van de pagina aangeven.
  • Metabeschrijvingen moeten vooral geschreven zijn voor mensen en niet voor zoekmachines.
  • Gebruik een merknaam in uw beschrijving, maar niet in allemaal. Probeer zoekwoorden zoals ‘gratis’ en ‘goedkoop’ te vermijden

In Google Search Console > Zoekopmaak > HTML-verbeteringen > Dubbele beschrijvingen in “meta”-tags kan u alle metabeschrijvingen en dubbele inhoud controleren.

Bouw SEO vriendelijke URLs op

Hoe maak je SEO vriendelijke URLs:

  • Gebruik doelzoekwoorden in je URL want zoekmachines rangschikken dergelijke bestanden hoger.
  • Doe je uiterste best om uw URL kort te houden en zonder zinloze tekens zoals 4%34@!$$%%;
  • Gebruik koppeltekens voor je URLs. Gebruik geen liggend streepje.
  • Gebruik zo min mogelijk mappen in je URL. Bijvoorbeeld, gebruik are-agency.be/map1/zoekwoord-onderzoek in plaats van are-agency.be /map1/submap1/zoekwoord-onderzoek

Gebruik Canonical URL's, vermijd dubbele pagina's van de index

Om URL’s effectiever te maken is het aan te raden om Canonical URL’s te gebruiken voor je pagina. Gebruik Canonical attribute (rel=”canonical”) voor je  content.

Optimaliseer H titels (Heading tags)

Een paar tips over het optimaliseren van een Koptekst tag:

  • Als je veel titels hebt, gebruik dan de koptekst tags h2-h6
  • De beste combinatie zal het gebruik van h1-h3 zijn. Je hoeft geen extra titels te gebruiken.
  • Gebruik geen H tags met andere tags zoals “strong” of “em”.
  • Gebruik geen koptekst-tag in je afbeeldingen want dit zal als spam worden beschouwd.

=> Wat zijn heading tags?

Gebruik Alt Tags voor je afbeeldingen

Een paar tips over hoe je de Alt Tags kan optimaliseren voor jouw website:

  • Alt Tags kunnen je gebruiksvriendelijkheid en beschikbaarheid verbeteren. Met de zoekfunctie voor afbeeldingen kan je verkeer generen naar jouw website.
  • Alt Tags binnen afbeeldingen zijn belangrijker dan de titel tag bij een afbeelding voor zoekmachines.
  • Probeer je afbeeldingen te beschrijven met niet meer dan 5 woorden
  • Gebruik één zoekwoord in Alt afbeeldingen en vermijd het volproppen met zoekwoorden.

Monitor en verwijder / nofollow en verbroken links

De redenen van gebroken links:

  • 404 error wanneer je een domein naam invoert
  • Een download link die je weergeeft werkt niet (meer)
  • Een artikel waar je naar refereert is verwijderd
  • Een website of blog is gesloten of werkt niet meer

=> Repareer niet functionerende links

Gebruik niet meer dan 100 outbound links per pagina

Wanneer Google een pagina spot met meer dan 100 externe links per pagina dan wordt niet alleen de pagina maar de gehele website waarschijnlijk ge-flagged.

Vroeger werd dit gebruikt in typische directory websites om snel veel inkomende links te genereren.

Verstandige en SEO vriendelijke Inner Cross Linking

Hoe maak je een correcte interne website link aan :

  • Maak een sitemap in html formaat die zoekmachines helpt om je  website te indexeren en gebruikers helpt bij het vinden van het juiste artikel of informatie.
  • Plaats backlinks in artikels op je website.
  • Zorg dat interne links in je artikel verwijzen naar andere artikels van je  website. Probeer om niet meer dan 5-10 backlinks op te nemen in elk artikel.
  • Plaats backlinks in je afbeeldingen. Dit werkt goed, maar het moet correct gedaan worden.
  • Maak een sidebar op elke pagina van de website met de recente artikels. Vergeet niet om deze sectie te blokkeren voor indexering om dubbele content te vermijden.

Gebruik 301 omleidingen

301 omleiding is een status code die zegt dat een pagina permanent is verhuisd naar een andere locatie. Je kan deze direct maken in de .htaccess file met deze instructies.

Controleer de geldigheid van web documenten in HTML

Je kan de gedefinieerde HTML syntax controleren en bepaalde conflicten ontdekken. Het zal je helpen om je website correct te tonen in verschillende browsers, je paginasnelheid verhogen en je ranking in zoekmachine resultaten beïnvloeden. Je kan de geldigheid van de HTML opmaak van je website controleren met de online tool validator.w3.org.

Analyseer de content in je sector

  • Analyseer nieuws en evenementen in je sector
  • Doe een diep onderzoek naar je product & service
  • Doe een paar interviews en doelpublieksonderzoek
  • Om de relevantie van je website te verhogen zijn er meerdere mogelijkheden om inhoud te creëren die meer klanten naar je website kan lokken:
  1. Doe een interview met bekende experten in je branche;
  2. Maak een lijst met tips, ratings enz. Bijvoorbeeld “5 manieren om…”, “De 10 beste…”, “Top 6…”
  3. Maak polls en verkiezingen
  4. Maak een paar educatieve onderdelen, bv. woordenlijsten, rapporten, richtlijnen, tips, checklists enz.
  5. Update regelmatig je artikels, herlees oude artikels en voeg er iets nieuws aan toe. Analyseer welke onderwerpen je zou moeten behandelen opdat er naar de artikels verwezen zou worden. Zoekmachines en Google in het bijzonder, houden van frisse en nieuwe ideeën.
  6. Schrijf recensies over populaire producten, diensten, boeken en zaken die mensen het meest zoeken op zoekmachines.
  7. Vergelijk populaire producten, diensten enz.
  8. Wees de eerste die kan informeren over nieuwe evenementen binnen je  sector.
  9. Gebruik uitspraken en citaten van bekende mensen uit je sector.
  10. Maak een paar voorspellingen en blik vooruit op resultaten.
  11. Deel echt gebeurde verhalen en ervaringen.
  12. Gebruik humor in je artikels want de simpelste en grappigste dingen kunnen viraal gaan op het internet en meer verkeer aantrekken.
  13. Organiseer interessante en bruikbare wedstrijden.
  14. Als je een online webshop hebt, probeer dan een prijslijst te publiceren omdat mensen je prijzen moeten kennen en vergelijken waar ze moeten kopen, wat ze moeten kopen en hoeveel ze moeten kopen.

Een paar tips over het schrijven van inhoud:

  • Je artikel moet op zijn minst 400 woorden aan unieke inhoud hebben, maar het is beter om meer dan 400 woorden te gebruiken. Zoek de gulden middenweg: niet te kort en niet te lang.
  • Gebruik in het artikel uw doelzoekwoorden en zoekzinnen die er natuurlijk uitzien en die bruikbaar zijn voor je website.
  • Gebruik geen dubbele of herschreven inhoud. Alle artikels, titels, meta beschrijvingen en kopteksten zouden uniek moeten zijn. Controleer je artikels op plagiaat met Copyscape.

Optimaliseer je content

Wanneer je content schrijft dan kan je de volgende tips gebruiken:

  • Schrijf alleen unieke content. Vermijd dubbele content. Alle pagina’s moeten unieke content hebben.
  • Controleer je website content op plagiaat. Je kan hiervoor de tool Copyscape gebruiken.
  • Vermijd grammaticale en spellingfouten, dit zorgt voor fouten in je zoek resultaten. Dit kan voor lagere kwaliteitsscores zorgen.
  • Hou de sleutelwoord dichtheid tussen 3-5% in een artikel. Vermijd overtollige zoekwoorden, aangezien je hiervoor sancties van Google kan ontvangen.
  • Gebruik interlinking met je target anker links. Hou rekening met content die een negatieve impact kan hebben op je website door overoptimalisatie.
  • Gebruik geen ad bots die de hoofd content afsluiten aangezien dit irritant is voor gebruikers. Deze methode van promoten kan ervoor zorgen dat er een dalende lijn komt in de gebruikerservaringen en website ranking.

Maak een blog op je website

Enkele tips bij het onderhouden van een blog:

  • Probeer goed en bruikbaar materiaal te maken en update je blog regelmatig.
  • Optimaliseer je artikels voor een blog en deel ze via sociale netwerken (Google Plus, Facebook, Pinterest, Twitter enz.)
  • Creëer informatieve, kwalitatieve en frisse artikels met goedgekozen zoekwoorden.
  • Als je een Ecommerce website hebt, kan je niet alleen schrijven over je  producten, diensten en industrie maar ook over dingen die nauw verbonden zijn met je producten en die gebruikers kan aantrekken.

=> Hoe start ik een succesvolle blog?

Maak infografieken, video's, webinars, PDF documenten.

Gebruik van video is een uitstekende manier om je website te promoten in zoekmachines.

Wat je moet weten:

  • Gebruik zoekwoorden in de titels en video beschrijvingen.
  • Maak backlinks in je video met je anchor teksten. Het is beter om 50% exacte en gemengde zoekwoorden te gebruiken en 50% zoekwoorden met je merknaam, domeinnaam of natuurlijke zinnen zoals “klik hier”, “link hier” enz.
  • Schrijf 10 karakters voor de video beschrijvingen met je zoekwoorden.

=> Iemand nodig om al jouw content in designs te verwerken? Kijk eens naar Simba

Nodig beroemde gast schrijvers uit om een artikel voor je blog te schrijven

Indien je een goede copywriter wil vinden dan is het belangrijk om hun recente artikelen, social accounts etc. te controleren. Specificeer deadlines, maak een lijst aan ideeën die je wil zien in het artikel linkende aan goede bronnen, en hou de optie open om het artikel (opnieuw) te bewerken in de toekomst.

Vermijd 404 errors

Een 404-error pagina is een pagina waar websitebezoekers op uitkomen bij een foutje. Het kan zijn dat ze iets fout hebben getypt in de URL, het kan zijn dat ze een pagina willen bezoeken die niet bestaat… Door deze pagina weten ze dat ze fout zitten. Het helpt hen met te zeggen wat ze moeten doen of wat de oorzaak is dat ze op die pagina zijn uitgekomen.

=> Ik heb een 404 error, wat nu?

Zorg ervoor dat je website responsive is

Zoekmachine robots kunnen je website (ook de mobiele versie ervan) niet vinden als je er de toegang toe blokkeert. Daarom kan je beslissen of je zoekmachine robots al dan niet toegang geeft tot de mobiele versie van je website. Als je beslist om toegang te geven, gebruik dan de regel: User-Agent “Googlebot-Mobile”.

Verbeter de website snelheid

Er zijn verschillende tools om de snelheid van je website te meten. Google heeft een handige tool, namelijk “PageSpeed Insights” of Pingdom speed test. Deze tool analyseert je website en geeft je ook tips waarmee je de laadsnelheid kan verbeteren. Verder analyseert de tool ook hoe snel je website op smartphones of tablets laadt.

Als de laadsnelheid van je website niet optimaal is, moet je dit verbeteren. Hieronder staan enkele tips die ervoor zorgen dat jouw website niet te traag wordt.

=> Hoe verbeter ik mijn website snelheid?

Off-page optimalisatie

Analyseer de kwaliteit en kwantiteit van de huidige backlinks op je website

Een paar handige tips over backlinks

  • Analyseer hoe natuurlijk en uniek je backlinks zijn;
  • Controleer alle anchors die verwijzen naar je website en hoe effectief ze zijn;
  • Controleer alle fouten die in je backlinks kunnen zitten, zoek alle verbroken links, 404 errors enz.
  • Ontdek welke webpagina’s het meest en het minst worden bezocht. Denk na over hoe je deze pagina’s kan verbeteren.

Analyseer backlinks van je concurrenten

Je kan de backlinks van je concurrenten controleren met de volgende tools:Majesctic SEOAhrefsOpensiteexplorer.

Controleer voortdurend de kwaliteit van jouw backlinks

Een paar tips over hoe je goede backlinks kan krijgen:

  • Controleer elke pagina en bron, Google PR, een aantal backlinks voor elke pagina, geografische locatie.
  • Gebruik je zoekwoorden in de anchor tekst die zoekmachines zal helpen om de relevantie van je backlinks te bepalen.
  • Probeer om do-follow backlinks te krijgen die worden geïndexeerd door zoekmachines, want die geven een aanzienlijk gewicht aan de webpagina. En als je een blog site hebt en een paar artikels met links die verwijzen naar betrouwbare bronnen, dan moet je deze links de nofollow tag geven en Google zal dit soort backlinks dan negeren.

Communiceer met andere websites die gelijkaardige onderwerpen hebben

Waar moet je op letten?

  • Wees creatief en slim om kwalitatieve artikels te schrijven met infografieken, video’s, afbeeldingen, enz. Google houdt van zulke artikels die je zoekwoord positie in zoekmachine resultaten kunnen beïnvloeden.
  • Gebruik alleen uniek en nieuw materiaal
  • Publiceer je artikels op kwalitatieve en betrouwbare websites met veel webverkeer en autoriteit.
  • Probeer om een evenwicht te houden en plaats tussen 2 en 5 artikels per week. Je moet geen 10 tot 20 artikels per week plaatsen want Google zal zien dat je gastschrijvers gebruikt als een manier om backlinks te krijgen.
  • Schrijf eerst voor mensen: bepaal je doelpubliek en zoek uit wat zij echt willen en wat hun veelgestelde vragen zijn. De beste manier om dat te ontdekken is door forums en blogs te lezen die een goed idee kunnen geven om nuttige artikels te schrijven.
  • Plaats anchor tekst waar het echt nodig is om bijkomende informatie te geven.
  • Gebruik echte verhalen en humor die de aandacht van mensen kan trekken.

Wat je moet vermijden:

  • Vermijd gastbijdragen als de belangrijkste manier van website promotie.
  • Vermijd te geoptimaliseerde artikels te schrijven.
  • Vermijd plaatsen van je artikels op niet actuele websites met een lage kwaliteit.
  • Vermijd dubbele en herwerkte inhoud.
  • Vermijd heel veel backlinks in je artikels voor linkbuilding.

Bespreek actuele vragen op forums en blogs

Het is niet nodig om te registreren op deze forums en meteen je links te plaatsen in de eerste reactie. Je kan geband worden en de link zal geen voordeel hebben omdat hij zal worden verwijderd. Als je een link plaatst op forums, zorg dan dat dit zeker een do-follow link is. Echt goed is het creëren van je eigen forum en hierin zelf actief deelnemen in discussies.

Wat betreft blogs: lees alleen actuele en voor jou interessante artikels waar je  echt reacties kan plaatsen met jouw link die mensen zal helpen om bijkomende informatie te vinden, waar je de mening van de auteur kan weerleggen of waar je advies kan geven over iets.

Plaats reacties op blogs met een goede autoriteit en verkeer omdat deze blogs een significant resultaat zullen geven. Probeer om do-follow blogs te kiezen, maar je kan deze afwisselen met no-follow blogs, natuurlijk, als een blog site echt de moeite is. Je moet er rekening mee houden dat de meeste reacties worden gemodereerd en daarom moet je uitgebreidere en goede reacties geven en niet enkel “Bedankt voor jouw artikel” of “Het is een heel informatief artikel” omdat je ook gewoon het artikel kan liken of tweeten en de auteur zal dan ook weten dat je zijn of haar artikel goed vindt.

Plaats geen spam of zet geen reacties op niet actuele websites of sites van lage kwaliteit enkel om meer backlinks te krijgen naar je website. Als je veel spam links hebt, kan je zeker bestraffingen verwachten van Google.

Beantwoord de vragen in je veld

Het is belangrijk om actief te zijn en regelmatig vragen te beantwoorden in Yahoo AnswersGoogle AnswersAnswer Bag. Probeer brede en bruikbare antwoorden te plaatsen. Als je meer informatie wil geven kan je een link toevoegen in het antwoord. Vermijd spam en plaats je links niet overal. Voeg links toe op de plekken waar ze relevant zijn, en het antwoord ondersteunen.

Schrijf beoordelingen over je product, website, service

Schrijf een gedetailleerde recensie zodat mensen alle voordelen van je  product kunnen zien, vernoem een paar hoofdkenmerken die je onderscheiden van jouw concurrenten. Maak het aantrekkelijk, probeer terminologie te vermijden: sommige mensen kennen die niet, wat voor moeilijkheden kan zorgen. Als je besluit om toch termen te gebruiken, probeer die dan te verduidelijken.
Recensies zouden duidelijk, verstaanbaar en goed opgebouwd moeten zijn. Je  hoeft niet enkel te schrijven over de kenmerken die concurrenten ook hebben. Wees creatief!

Website promotie met afbeeldingen en video's

Net zoals afbeeldingen, kan je video’s publiceren, meningen van experts, interviews met beroemde mensen, product beoordelingen op YouTube, Dailymotion, MetaCafe , Google Video’s etc.

  • Maak interessante en bruikbare video’s, gebruik wat humor en maakt geen gebruik van te veel tekst in video’s.
  • Vergeet je merk / naam niet te noemen.
  • Maak je video’s niet te lang, zorg ervoor dat dit kort en duidelijk is(Dit hangt af van het onderwerp).
  • Roep je gebruikers op tot actie.
  • Maak publiek georiënteerde video’s en houd rekening met hun wensen.

Gebruik pers berichten

Wat je dient te vermijden:

  • Niet spammen
  • Vermijd het zoekwoord proppen in je artikels
  • Publiceer je pers berichten niet op lage kwaliteit websites.
  • Publiceer geen dubbele artikelen of pers berichten.

Waar je aandacht aan moet besteden:

  • Schrijf informatieve en behulpzame materie die gebruikers uitdagen of interesseren om meer informatie op te vragen van je product , bedrijf, etc.
  • Gebruik 2-3 zoekwoorden in je pers berichten.
  • Schrijf unieke pers berichten.
  • Beschrijf zo gemakkelijk mogelijk je contact informatie en website adres zodat klanten je altijd kunnen terugvinden.
  • Alle persberichten worden in de derde persoon geschreven.
  • Publiceer je pers berichten op kwalitatief goede websites met een hoge PR waarde en veel verkeer.
  • Gebruik multimedia bestanden als voorbeeld, video’s afbeeldingen etc.
  • Gebruik ondertiteling, highlight belangrijke informatie in bold of italic.
  • Aan het begin van je pers berichten dien je, je logo te vermelden zodat dit gemakkelijk herkent wordt als jouw bedrijf.

Social Media Signalen

Leer de sociale signalen van je industrie

Controleer om te starten de sociale accounts van je concurrenten en analyseer wat zij delen, wat voor artikels ze plaatsen, hoeveel tweets, likes ze hebben en welke sociale netwerken ze gebruiken. Als je deze dingen analyseert, kan je  ontdekken waar je meer aandacht aan moet besteden in jouw sociale accounts en welke methodes je moet gebruiken voor je website. Onthoud: er zijn bijna geen zaken in de wereld die geen voordeel zouden halen bij een verbeterde sociale zichtbaarheid.

Voeg social media knoppen toe aan je website

Je kan dit manueel doen of door gebruik te maken van een van de vele social media knoppen plugins die beschikbaar zijn in bijna alle CMS: WordPress, Joomla, Drupal, Magento, Blogger e.d. Moedig je gebruikers aan om je te volgen en maak het niet moeilijk waardoor men sociale knoppen mist. Stop met een aanzienlijk deel van je potentieel en sociaal actief publiek te verliezen.

Wees voorzichtig met wat je deelt

Om meer mensen naar je sociale pagina’s te krijgen kan je wijzigingen aanmaken op de volgende items:

  • Deel alleen interessante, behulpzame en nieuwe content steeds in huisstijl.
  • Deel videos, infografieken, statistieken, tabellen en andere multimedia;
  • Start wat wedstrijden, polls, evenementen en webinars die interactie opbrengt bij je fans.
  • Maak interviews met beroemde mensen in je veld.
  • Analyseer publieks activiteit en controleer wat ze nodig hebben, FAQ, geef ze handige tips.
  • Neem actief deel aan discussies, vraag mensen over hun mening over de producten of etc.
  • Probeer echte Facebook likes, volgers en Tweets te krijgen. Gebruik geen bots of diensten hiervoor.

Gebruik sociale bookmarking om af en toe links te krijgen

Hoewel deze methode is gedateerd, gebruiken veel webmasters dit nog als een eenvoudige manier voor het krijgen van een aantal no-follow backlinks, een ranking factor van vernoemd worden. Over het algemeen houden zoekmachines van sociale bladwijzerwebsites en ze crawlen deze regelmatig. Dus als je updates en nieuws hebt op je website, dan kan je je nieuws toevoegen in sociale bladwijzerwebsites.