Skip to main content

Content Strategie waar zelfs de Romeinen jaloers op zijn

Massaal het kasteel belegeren waar je potentiële klanten zich in schuil houden doen we bij Are Agency niet. Via een doordachte content strategie die inspeelt op de noden en behoeften van potentiële klanten zorgen we ervoor dat deze de poorten van het kasteel uit eigen wil openzetten voor ons.

Deze strategie vormt de overkoepeling van alle content of contentelementen die je gaat toepassen in de toekomst. Een content strategie is niet enkel en alleen een contentkalender opstellen. Het is een duidelijk plan voor ogen hebben met zicht op de toekomst.

Je content strategie moet ook in dezelfde lijn liggen met je ondernemingsdoelstellingen. Je content strategie draagt bij aan het algemene doel van je onderneming.

Een duidelijke content strategie start vanuit een aantal simpele vragen:

  • Aan welke ondernemingsdoelstellingen wil je je content doen bijdragen?
  • Wie is je doelpubliek?
  • Wat is je huisstijl? Hoe trekken we je huisstijl door in je content?
  • Welke types content zijn het beste bestemd voor je doelpubliek?
  • Hoe verspreiden we je content?

Content hand in hand met SEO

Content is een onbetwistbare pijler van SEO. Het is dus heel belangrijk dat je in je strategie rekening houdt met hoe je content bijdraagt aan je vindbaarheid in Google.

Hoe waardevoller je content is voor je doelpubliek. Hoe meer Google je apprecieert en hoe hoger je geplaatst wordt in de zoekresultaten van Google.
Het is niet gemakkelijk om ervoor te zorgen dat je content van waarde is. Daarom schakel je best een copywriter in die je hierbij helpt.

1. Awareness

Je potentiële klant bevindt zich in deze fase in een zwart gat. Hij heeft geen idee wat hij exact wilt, maar hij zit wel met behoeften en frustraties.

En dit is waar jij voor een eerste keer in beeld komt. Je leert je potentiële klant je merk kennen door het verspreiden van content via zoveel mogelijk kanalen. Let wel op dat je enkel kanalen gebruikt waar je doelpubliek op aanwezig is.

In deze fase bereik je een heel groot publiek, maar hou het wel enkel bij een publiek dat waarde hecht aan je content. Weet je op voorhand dat bepaalde mensen niets zijn met je content? Steek je tijd en moeite daar dan ook niet in.

Er bestaan andere soorten marketing om deze mensen te bereiken.
Vormen van Content Marketing die je inschakelt tijdens de awareness fase zijn:

  • Blogs
  • Informerende video’s
  • E-books
  • Whitepapers
  • Podcasts
  • Templates

2. Consideration

De prospect is door de eerste fase en weet wat hij/zij wilt. Hij is geprikkeld om het onderste uit de kan te halen voor het product dat het beste aansluit bij zijn behoeften.

In deze fase vergelijkt de potentiële klant heel intensief allerlei producten en diensten. Het is dan ook heel belangrijk dat je aanwezig bent in deze fase. SEO speelt een heel belangrijke rol in het vergelijkingsproces van de potentiële klant. Je wilt bovenaan vindbaar zijn in Google.

Denk zeker aan volgende vormen van Content Marketing tijdens de consideration fase:

  • E-books
  • FAQ pagina
  • Whitepapers
  • Podcasts
  • Handleidingen
  • Templates
  • Nieuwsbrieven

3. Purchase

De kogel is door de kerk! De klant heeft zijn keuze gemaakt. In deze fase zet je alle sterke punten van je merk in de verf.

  • Leer je klanten hoe dat ze je product moeten gebruiken.
  • Geef ze een gratis proefperiode.
  • Toon alle productreviews, ook de negatieve.

In deze fase is het belangrijk dat je waardevolle content combineert met een goede service en user experience. De aankoop moet vlekkeloos verlopen. Zorg dus dat je website gebruiksvriendelijk is met op de gepaste momenten de juiste call-to-actions.

Klaar om te starten met een doordachte Content Marketing Strategie?

4. Loyalty

Veel bedrijven doen alle moeite van de wereld om een relatie op te bouwen met hun potentiële klanten. Na de aankoop laten ze deze in de steek als een stuk zwerfvuil. Dit is niet hoe wij bij Are Agency te werk gaan.

Eens je een relatie start met een potentiële klant. Dan is deze voor het leven. Je klanten zijn de mensen die al eens voor je product of dienst hebben gekozen. Soigneer deze dan ook!

Verwen je klanten op volgende manieren:

  • Voorzie je klanten van een vriendelijke service.
  • Hou hen op de hoogte van de laatste nieuwtjes via nieuwsbrieven.
  • Wees actief via sociale media.
  • Ontwikkel een app die aansluit bij je producten of diensten.

Dankzij Marketing Automation zorg je ervoor dat het een fluitje van een cent is om je klantenrelaties te beheren en te onderhouden.

Start met het bouwen van een fantastische relatie met je doelpubliek dankzij een doordachte content strategie!