Skip to main content

Facebook Pixel & hoe je hem traint

Wat is je pixel?

Het doel van Facebook is om jouw advertenties te laten zien aan een groep relevante mensen die waarschijnlijk zullen ingaan op je Call To Action.

Om dit te kunnen doen heeft Facebook ‘de pixel’ gemaakt, een stukje code dat je op je website plaatst en dan rapporteert wat mensen wel en niet doen op je site.

Als je bijvoorbeeld een webshop op je site hebt, verteld de pixel wie er producten in zijn winkelmandje heeft geplaats en wie het product ook effectief heeft gekocht. Maar ook wie van de bezoekers die geen van beide hebben gedaan.

Voor marketeers is de pixel bijna onmisbaar, het zorgt ervoor dat je data ontvangt en zo doelgroepen kan maken van mensen die klaar zijn om een actie te ondernemen.

Er is één probleempje, de pixel heeft het niet altijd meteen goed, hiervoor moet je je pixel trainen

Waarom train je je pixel?

De relatie tussen Facebook en marketeer werkt langst twee kanten. Facebook wilt jouw conversies opleveren, en de marketeer wilt Facebook en dus ook de pixel helpen zodat er effectiever conversies kunnen gerealiseerd worden.

Een campagne maken niet specifiek om geld te maken, maar specifiek om je pixel te trainen, is hiervoor essentieel. Dit is de leerfase van het trainingsproces.

  1. Voor deze campagne zet je een laag conversie doel, bijvoorbeeld website clicks.
  2. Je maakt één ad set met een bijpassende Call To Action naar dit doel.
  3. Je kiest een bijpassende doelgroep.
  4. Deze ad moet je lang genoeg laten lopen, minstens een week of tot er ongeveer 50 conversies zijn.

Let op! Verander niets meer vanaf je de ad set hebt geplaatst.

Als je dit hebt opgezet is het geduldig wachten tot je de gewenste data hebt.
Proficiat, je kan nu een custom audience maken van mensen die klaar zijn om over te gaan tot kopen!

De getrainde pixel integreren in een nieuwe audience

-Ga naar je ad set en kies deze ‘aangepaste doelgroep’

-Kies in dit geval website als bron

-Kies de criteria, in dit voorbeeld alle websitebezoekers

Nu rest je alleen nog je nieuw en warme doelgroep een naam te geven en je bent klaar met je nieuwe, warme audience.

Naar deze audience kan je nu meer gerichte advertenties sturen omdat je weet dat deze personen al interactie hebben gehad en dus al bekend zijn met je merk. Ideaal om deze mensen te targetten met ads die naar verkoop leiden.

areagency

Author areagency

More posts by areagency

Leave a Reply