Tegenwoordig draait alles rond sociale media en jouw aanwezigheid op verscheidene kanalen. Maar heb je ooit al eens van de term social listening gehoord? Het is namelijk vrij simpel, maar oh-zo essentieel.
Simpelweg uitgelegd is social listening kijken naar wat er gezegd wordt over jouw merk of product. Op deze manier weet je wat de consument erover denkt én kan je er gemakkelijk op inspelen. Ideaal toch? Helaas maken bitter weinig bedrijven er gebruik van of onderzoeken ze niet ver genoeg.
“Simpelweg uitgelegd is social listening kijken naar wat er gezegd wordt over jouw merk of product.”
Hoe doe je aan social listening?
- Het meest vanzelfsprekende: kijk naar je reviews en ontleed ze. Wat kan er beter?
- Ga alle sociale media kanalen af en start je zoektocht naar posts waarin mensen hun mening delen over jouw bedrijf.
De essentie blijft natuurlijk de sociale media kanalen. Het zorgt ervoor dat je verder kan engageren met je klanten en jezelf (indien nodig) kan bewijzen.
Waarom met Social Listening starten?
- Consumenten houden van engagerende merken
Zoals eerder vermeld hebben klanten een lichte voorkeur voor merken die engageren met hun volgers. Het draait allemaal rond het feit dat mensen het gevoel hebben dat ze gehoord worden. Geef antwoorden met een echte waarde.
- Hou de groei van je bedrijf in ’t oog
Veel bedrijven worden geconfronteerd met een schandaal hier of daar. Denk aan discriminerende posts e.d. Ook de manier hoe je hiermee om gaat zegt veel over je merk.
Maar het belangrijkste is kijken welk effect dit heeft op de prestaties van het bedrijf. Kijk naar je sleutel metric die essentieel is voor jouw bedrijf. Zie je hier een daling in? Dan kan je nadenken over de maatregelen die je gaat nemen.
- Ontdek nieuwe kansen
Nieuwe mogelijkheden vinden voor je merk of bedrijf is vaak een uitdaging. Maar dankzij social listening doen je klanten het werk voor je. Hoe dan? Als er meerdere consumenten klagen over hetzelfde probleem of hopen op eenzelfde ontwikkeling, dan is er werk aan de winkel.
Kortom, social listening is een geweldige tool om manieren te vinden om je merk of producten te innoveren.
- Verhoog je klantenwerving
Welk bedrijf wil nu niet groeien? Ja ja, je hoort het goed: social listening is dé kans. Uiteindelijk wordt je op je sociale media kanalen niet alleen gevolgd door je klanten maar ook door mensen die gewoonweg genieten van je content.
Om echt in te spelen op wat je volgers willen zien, kan je kijken naar hun posts, hashtags, etc. Zo kan je relevante content “op maat” creëren en doe je aan customer retention. Bovendien bereik je met deze content mogelijk ook nog andere geïnteresseerden en doe je tegelijk aan customer acquisition. De droom van elk bedrijf. Toch?
Welke tools raden wij aan?
Het is natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Vandaar raden wij enkele tools aan die je nieuwe beste vriend worden. Laten we ze even overlopen!
- Sprout Social
Zij bieden een social media management software aan om oplossing voor te stellen die op lange termijn je sociale media interacties met klanten en prospects verbeteren.
Sprout Social biedt je ook toegang tot diepgaande gegevensanalyses om je engagement inspanningen te streamlinen, content en campagnes te publiceren en het meest essentiële: trends en inzichten aan het licht te brengen d.m.v. social listening en zo kan je strategische veranderingen doorvoeren.
Het platform staat je ook bij in het tracken van je privé berichten en merk-specifieke sleutelwoorden. Kortom, Sprout Social biedt je onbetaalbare inzichten die je helpen je sociale strategie te tracken en uiteraard te verbeteren.
- Hootsuite
Ook Hootsuite biedt een sociaal monitoring en listening platform. Het sociale media marketing en management dashboard helpt je relaties creëren met de sociale media volgers van jouw merk.
Met Hootsuite kan je al je berichten, reacties en vermeldingen van je merk over verschillende sociale media kanalen. Super handig en overzichtelijk dus! Bovendien kan je vanuit Hootsuite reageren op al deze elementen.
Met dit platform kan je ook influencers en leads in lijsten importeren en delen met anderen in je bedrijf. Als kers op de taart kan je volgen wat er gezegd wordt over jouw merk, de concurrenten en op basis daarvan je campagnes verbeteren.
- HubSpot
HubSpot biedt een tool waar je campagnes kan opbouwen, content delen zoals blog posts en dus automatisch je content delen op verscheidene sociale media kanalen en bovendien de beste tijden ontdekken waarop je kan posten.
Vergelijk de prestaties van je verschillende kanalen en volg het aantal bezoeken en leads die je ontvangt. HubSpot biedt wel veel meer dan alleen social listening, dus als je op zoek bent naar een platform voornamelijk voor social listening is dit misschien niet voor jou.
Plan van actie
Sociale media kan aangeven welke trends er groeien en welke veranderingen er zich voordoen. Ons advies: schenk er voldoende aandacht aan en speel er voldoende op in. Doe je dit niet? Dan zal je merk snel bergaf gaan.
Consumenten willen een merk dat interactief is en dat producten, content en voornamelijk service voorziet dat oprecht nuttig en engagerend is.
Maak jij er werk van? 3…2…1… Go!