Een contentkalender zorgt ervoor dat jij je content op een gestructureerde en overzichtelijke manier kan inplannen. In de contentkalender staat wie er verantwoordelijk is voor de publicatie, wanneer je content gepubliceerd moet worden, wat de content juist inhoudt, in welke vorm je content komt en voor wie de content bestemd is.
Tip 1: neem interessante data op in je content kalender
Voeg de meest voor de hand liggende data toe aan je kalender zoals Pasen, Nieuwjaar, Valentijn … Het lijkt misschien iets té vanzelfsprekend, maar dat is juist de kracht van deze data. Doordat mensen dingen herkennen voelen ze zich vertrouwt. Let hier wel op dat je jezelf niet te veel laat meeslepen door de gedachte van deze data. Zoek steeds een link met de core business van je bedrijf;
Tip 2: zorg dat je visuals on point zijn
Je kent vast het spreekwoord ‘1 beeld zegt meer dan duizend woorden’. Zoek een beeld dat krachtig genoeg is om je boodschap te ondersteunen. Pas wel op met je visuals:
- Let op de gebruikersrechten, gebruik bij voorkeur een databank.
- Zorg dat de kwaliteit van je afbeelding bewaard blijft.
- Vermijd een watermerk.
Tip 3: gebruik voldoende variatie in je content
Gebruik voldoende afwisseling in je content. Een pagina die steeds dezelfde content publiceert begint na een tijd te vervelen. Durf interactie aan te gaan door gebruik te maken van een poll, een dilemma of een vraag. Je kan ook inspelen op de actualiteit door middel van een blogpost, een infographic of door je bezoeker enkele tips te geven. De mogelijkheden van sociale media zijn enorm, het zou jammer zij om ze niet allemaal te benutten. Durf hier mee te spelen.
Tip 4: benut al de capaciteiten van je team
Het is goed dat je één iemand verantwoordelijk stelt voor de contentkalender. Maar je kan niet verwachten dat die ene persoon alle content uit zijn duim kan zuigen. Zet je samen met het team en organiseer een brainstormsessie. Laat het hele team nadenken over de content, je zal versteld zijn hoeveel creatieve ideeën er uit de bus zullen komen.
Tip 5: blijf up-to-date
Meestal maak je een contentkalender ruim op voorhand. Technologie blijft echter steeds evolueren en trends schieten zoals aardappelen uit de grond. Volg de laatste ontwikkelingen dus op de voet. Bereid je voor op deze verrassingen door steeds ruimte te voorzien in je content kalender. Durf af te wijken van je vaste stramien!