Skip to main content

A/B-testing, meer dan gewoon maar vergelijken.

Als je jouw content niet regelmatig A/B-test, is de kans groot dat je heel wat geld misloopt.
Maar wat is A/B-testing en hoe werkt het? In deze blogpost leggen we het je uit van A tot Z.

Wat er aan bod komt:

  • Wat is A/B-testing in digitale marketing en hoe werkt het?
  • Waarom moet je aan A/B-testing doen?
  • Het belang van A/B-testing in SEO.
  • Is A/B-testing hetzelfde als split testing?
  • Welke elementen werken het beste met A/B-testing?

Wat is A/B-testing in digitale marketing en hoe werkt het?

A/B-testing is een proces waarbij je twee versies van een webpagina, e-mail of een andere marketingtool gaat vergelijken. In elke versie pas je steeds maar één element aan. Stel dat je bijvoorbeeld een A/B-test doet voor een e-mail waarbij je wil testen welke het meeste geopend wordt aan de hand van de onderwerpregel. Je stuurt dan twee e-mails uit met exact dezelfde inhoud, maar past telkens enkel de onderwerpsregel aan. Nadat je e-mails zijn verstuurd, kan je ze beginnen analyseren: welke e-mail heeft de beste CTR, open ratio, etc. ?

Waarom moet je aan A/B-testing doen?

Een website creëren of een e-mailmarketingcampagne opzetten, is slechts de eerste stap. Eens je je website hebt, wil je weten of die iets bijdraagt aan de verkoop van jouw producten of diensten. Met A/B testing kan je nagaan welke woorden, zinnen, afbeeldingen, video’s of andere elementen het beste werken. Zelfs de kleinste wijziging kan een enorme impact hebben op de conversieratio.

Het belang van A/B-testing in SEO.

A/B-testing kan een serieuze impact hebben op je SEO. Maar hoe?
Neem nu bijvoorbeeld de laadtijd van je pagina. Bij een A/B-test kan je bepalen welke kleine wijzigingen impact kunnen hebben op de laadtijd van je pagina. Een snellere website kan je conversie met maar liefst 7% verhogen.

Op welke manier heeft die laadtijd dan invloed op SEO? Wel, websitesnelheid is een van Google’s rankingfactoren. De zoekmachine wil namelijk een snelle en aangename zoekervaring voor zijn gebruikers creëren. Het beloont dus pagina’s met een snellere laadtijd, met een betere plaats in de zoekresultaten.

Is A/B-testing hetzelfde als split testing?

A/B-testing en split testing worden vaak met elkaar verward, terwijl het eigenlijk twee verschillende soorten tests zijn. Bij A/B-testing pas je slechts één element aan – bijvoorbeeld een CTA, banner of een afbeelding – terwijl je bij split testing werkelijk twee verschillende ontwerpen met elkaar vergelijkt.

Welke elementen werken het beste met A/B-testing?

Sommige elementen hebben meer impact op conversies dan anderen. Een woord aanpassen, in de body van je e-mail bijvoorbeeld, zal geen groot verschil maken in je conversie- en doorklikratio’s.

Je bent vaak beperkt in je tijd. Spendeer daarom je energie aan de elementen die het meeste impact hebben op je webpagina of andere marketingtool. Maar op welke dingen moet je jezelf nu eerst focussen? Hieronder krijg je een overzicht van de elementen die de grootste impact hebben.

Headlines en copywriting

De headline is het eerste wat bezoekers zien als ze op jouw pagina landen. Als de headline niet meteen de aandacht trekt, gaat het de bezoekers zeker niet meer bijblijven. Andere manieren van copywriting kunnen ook een grote impact hebben op conversies, zoals de tekst die je gebruikt op je call-to-action-knop.

Test verschillende tekstlengtes en manieren om te overtuigen. Zwicht je publiek voor de harde aanpak? Of hebben ze een zachte aanpak nodig? Testen, testen en nog eens testen!

Call to actions

Je call to actions vertellen bezoekers welke actie ze op dat moment moeten ondernemen. Het zou de lezer moeten verleiden om op jouw aanbod in te gaan, omdat het te veel waarde bevat om te weerstaan.

Zelfs het wijzigen van een enkel woord in je call to action kan een invloed hebben op je conversies. Andere karaktereigenschappen zoals achtergrond- en tekstkleur, contrast, grootte en vorm hebben een grote invloed op je resultaten.

Maar let op! Wijzig niet meer dan één aspect tijdens een A/B-test. Als je de vorm wil testen, pas dan niet tegelijkertijd de kleur aan. Op die manier kan je niet achterhalen welk onderdeel het meeste verschil heeft gemaakt.

Afbeeldingen en video’s

Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Het is een cliché, maar in dit geval is het wel echt zo. Zorg dat wat je toont kwalitatief en relevant is, maar ook in het oog springt van je bezoeker.

Onderwerpsregels

De onderwerpsregel van een e-mail heeft een directe impact op jouw open ratio. Als de ontvanger iets ziet dat hem/haar niet aanstaat, zal de e-mail uiteindelijk bij de rest van de spam of prullenbak terecht komen.

Onderzoek heeft aangetoond dat de gemiddelde open ratio kan variëren van 25 tot 47 procent. Zelfs als je boven het gemiddelde zit, opent de helft van je ontvangers je e-mail zelfs niet. Wees hier dus niet té kritisch voor jezelf.

Productbeschrijvingen

Bij e-commerce werken korte productbeschrijvingen het beste. Bezoekers willen simpele content die hen een duidelijk overzicht geeft van wat het product of de dienst juist inhoudt. Heb je een complex product dat wat meer uitleg nodig heeft? Test iets langere en kortere teksten en bekijk wat nu juist het meeste impact heeft.

E-mailmarketing

Een A/B-test uitvoeren op e-mails is niet zo moeilijk. De ene helft van je ontvangers stuur je versie A en de andere versie B. Opnieuw, de kleinste veranderingen kunnen al een groot verschil maken.

Conclusie

A/B-testing is een van de krachtigste manieren om te achterhalen wat nu écht werkt. Spring hier zorgvuldig mee om en overweeg de verschillende opties.

Meer vragen? Wij helpen je graag verder!
Are Agency, here to launch your business.

areagency

Author areagency

More posts by areagency

Leave a Reply