Skip to main content

Wat is lead nurturing?

Lead nurturing is een geautomatiseerd proces waarbij er gepersonaliseerde en relevante content verzonden wordt naar potentiële- en nieuwe klanten in elke fase van de buyer journey.

Wanneer er een persoon jouw website bezoekt en informatie over zichzelf deelt door middel van een formulier, chatbot, email, … wordt het een gekwalificeerde lead. Lead nurturing campagnes helpen marketeers om relaties op te bouwen met (potentiële) klanten vanaf het moment waarop ze voor het eerst in contact komen met jouw merk tot het moment dat ze een vaak terugkomende klant zijn.

Lead nurturing campagnes hebben gepersonaliseerde content nodig omdat je elke potentiële klant individueel benaderd. Door content te publiceren dat inspeelt op de noden en behoeften van jouw klantendatabase, kan je helpen hun problemen op te lossen en uiteindelijk lange termijnrelaties op te bouwen die uitdraaien in sales.

Begrijp ons niet verkeerd. Nurturing gaat zelden over onmiddellijke sales. Het gaat om het opbouwen van een waardevolle en betekenisvolle relatie met jouw doelpubliek in elke fase van de customer journey.

Hoe werkt het?

Lead nurturing werkt omdat het (potentiële) klanten een gepersonaliseerde tour geeft van jouw merk en welke oplossingen het voor hen kan bieden. Het geeft je als marketeer de mogelijkheid om over te komen als de ideale gids van jouw merk, je verhalen te delen en hen uit te nodigen om een deel uit te maken van jouw mooie verhaal. Voor klanten die reeds gesetteld zijn, zijn nurturing campagnes een reminder dat ze een onderdeel zijn voor het steeds groeiende verhaal van jouw bedrijf, een nieuw hoofdstuk met meer oplossing ligt juist voor het grijpen.

Lead nurturing, wat doet het?

Lead nurturing geeft marketeers de mogelijkheid om relaties te bouwen dat hun (potentiële) klanten écht willen. Wanneer een websitebezoeker persoonlijke informatie deelt, kiest die er vaak doelbewust voor om een lead te worden. Ze bereiden zich voor op een nurturing en stellen zich open voor communicatie met jouw bedrijf.

Met de juiste contentmix, aangepast aan het juiste doelpubliek én verstuurd op het juiste ogenblik, kunnen marketeers potentiële klanten geleidelijk informeren over de oplossingen van hun merk en hen uiteindelijk inspireren om een terugkerende klant te worden.

Het schoolt je doelpubliek

Een marketeer met de juiste nurturing ingesteldheid zal zijn publiek nooit spammen met standaard verkoopmails. Uit dit soort communicatie leert een publiek niets en het neemt hen al zeker niet mee in het mooie verhaal.

Lead nurturing draait om het identificeren van de behoeften van jouw doelpubliek en vervolgens content op maat aan te bieden aan de verschillende segmentaties.

Jouw lead nurturing campagne content moet gemaakt zijn zodat het tegelijkertijd je doelpubliek entertaint en informeert op een gepersonaliseerde en relevante manier. Ze zouden enthousiast moeten zijn als ze jouw mailtje zien binnenkomen en om interactie aan te gaan. Net zoals jij als markteer enthousiast zou moeten zijn om hen mee te nemen in jouw verhaal.

De perfecte voorbereiding voor sales

Zelfs de beste marketing kan voor niets zijn geweest als het niet resulteert in sales. Hier gaat het niet om zo snel mogelijk iemand in een sales positie te krijgen. Je bouwt een geïnformeerd en geïnteresseerd doelpubliek uit in combinatie met terugkerende klanten. Het engageren in conversaties die uitlopen over een hele periode én liefst voor een ondefinieerbare periode, dat is de bedoeling!

Als je een vertrouwensrelatie opbouwt met je doelpubliek, dan is de kans groot dat ze zich naar jouw begeven wanneer ze klaar zijn om over te gaan tot een aankoop. Als je hen al vanaf het begin overspoelt met de typische salesmailing zullen ze in eerste instantie zelf geen relatie met jouw merk willen opbouwen.

Waarom lead nurturing gebruiken?

Potentiële klanten, vaste klanten, marketeers en verkopers ervaren allemaal het voordeel van relaties die zijn opgebouwd met lead nurturing campagnes. Wanneer er een nieuwe lead zich inschrijft voor marketingcommunicatie, dan is het jouw kans om ze te overtuigen van jouw kunnen en uit te leggen hoe jouw producten of services hun problemen kunnen oplossen. Elke stap in een nurturing campagne zou een uitnodiging moeten zijn voor een doelpubliek om interactie aan te gaan met jouw bedrijf.

Het is goed voor je doelpubliek

Lead nurturing geeft je doelpubliek een virtuele hand terwijl je hen leidt door alles wat je merk te bieden heeft. De clicks en de acties dat ze doen schetsen een brengen hun behoeften goed in beeld en dat geeft de marketeer weer het voordeel dat ze strategisch gepersonaliseerde content en oplossing kunnen versturen die de pijnpunten van de klant verzachten.

Het is goed voor je merk

Elke nurturing campagne is een opportuniteit om te laten zien aan je doelpubliek wie je bent en hoe je hen kan helpen. Wanneer markteers hun belofte nakomen, zullen het aantal sales en terugkomende klanten stijgen.

Je bent weer helemaal mee! Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Contacteer ons vrijblijvend.

 

areagency

Author areagency

More posts by areagency

Leave a Reply