Klanttevredenheidsonderzoek
Als bedrijf kan je veel dingen doen om klanten op te volgen na een aankoop. De voornaamste en meest bekende manier is via e-mail. Door klanten e-mails te sturen, blijven ze up-to-date van je onderneming. Ze vergeten je niet en worden misschien opnieuw geïnteresseerd om nog iets bij jou te kopen.
Je kan ook een klanttevredenheidsonderzoek doen en de NPS-score meten. Zo weet je hoe tevreden je klanten zijn en krijgen je klanten ook het gevoel dat hun tevredenheid voor jou van belang is. Je kan eventueel je klanten een beloning geven zoals 10% korting als ze het klanttevredenheidsonderzoek invullen.
Klachten behandelen
Als de klant niet tevreden blijkt te zijn, kan hij een klacht indienen. Als bedrijf is het heel belangrijk dat je alle klachten goed behandeld. De klant heeft jouw product aangekocht dus het is de bedoeling dat hij hier tevreden mee is en dat er niets mis is met de producten die je levert. Een klant die een klacht indient kan altijd en bij iedereen gebeuren. Het is nooit leuk om klachten te behandelen maar het is wel van groot belang. Dat een klant een klacht heeft, wil nog niet zeggen dat hij nooit meer producten bij die onderneming zal bestellen. Zolang zijn klacht maar goed behandeld wordt.
Een goede klantenservice is dus uiterst belangrijk. Als de klacht niet goed of helemaal niet behandeld wordt, zijn klanten ontevreden. Niet alleen zullen ze geen producten meer van het bedrijf kopen, het kan ook zijn dat ze slechte reviews achterlaten op de site van het bedrijf. Dit heeft dan een slechte invloed op nieuwe potentiële klanten. Zij gaan de slechte reviews lezen en gaan minder geïnteresseerd zijn in het product en in jou als onderneming.
Bestaande klanten behouden
Het is veel moeilijker om een nieuwe klant te zoeken, dan om een bestaande klant te behouden. Daarom moet je zeker moeite doen om bestaande klanten ook echt klant te houden. Wens hen een fijn weekend, als je weet wanneer je klanten jarig zijn kan je hen ook zeker een gelukkige verjaardag wensen. Door deze dingen weet de klant dat je aan hem denkt. Hij zal je als persoon vertrouwen en klant blijven. Kerstmis is ook een ideale gelegenheid om aan je klanten te denken. Je kan je (trouwe) klanten een kerstpakket geven. Dit hoeft geen duur cadeau te zijn. Zolang de klanten weten dat er aan gedacht wordt, is het al genoeg.
Bij Are Agency staat service en klantvriendelijkheid op de eerste plaats.
Daarom werken we sinds kort met een volledige kennisdatabank en een ticketing systeem.
Bonussen geven
Een andere manier om klanten te behouden is om klanten bonussen te geven. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen tegen je klanten dat ze bij hun volgende aankoop korting krijgen of een extraatje krijgen. Zo “beloon” je ze als het ware om klant te zijn en te blijven.