Skip to main content

13 JANUARI 2023 – De beste tekstschrijvers weten dat het gebruik van storytelling in je copywriting kan helpen om website bezoekers tot actie aan te zetten. En de beste merken begrijpen de waarde van verhalen in hun marketingstrategieën. Verhalen zijn krachtig omdat ze ons helpen dingen te onthouden en ze geven ons iets om ons emotioneel aan te relateren (daarom houden we er allemaal van). Verhalen wekken ook vertrouwen, wat ze nuttig maakt wanneer je iemand probeert te overtuigen van iets nieuws of onbekends, zoals je merk of product/ dienstenaanbod!

Storytelling wekt vertrouwen.

Verhalen kunnen je publiek laten zien dat je echt weet waarover je praat, en dat je niet zomaar wat verzint of naar dingen gokt. Je maakt ook contact met hen op een persoonlijk niveau. Ze hebben het gevoel dat ze je beter kennen als ze een verhaal horen over iets wat je in het verleden is overkomen, omdat het hen laat zien wie je bent als persoon. Dit helpt vertrouwen op te bouwen tussen het publiek en de schrijver, waardoor ze eerder geneigd zullen zijn het product of de dienst die de schrijver verkoopt te kopen!

Storytelling helpt ons dingen te begrijpen.

Als je ooit een product hebt gekocht en vervolgens urenlang de handleiding hebt gelezen om uit te vinden hoe het werkt, weet je wat ik bedoel. Verhalen onthoud je namelijk makkelijker dan lijsten met functies of instructies over hoe je iets moet gebruiken. In feite, als je erover nadenkt, kunnen verhalen voor bijna alles worden gebruikt, zelfs als ze niet door iedereen worden begrepen! 

Storytelling in je copywriting helpt ons dingen te onthouden.

Verhalen onthouden we veel meer dan feiten, cijfers en statistieken. We kunnen het verhaal niet vergeten van een oude man die op een heuvel woonde en zijn appels deelde met de kinderen die onderaan de heuvel woonden, waar niets anders was dan graanvelden. Een verhaal is iets dat we in onze gedachten houden, niet slechts voor 30 seconden of zelfs 30 minuten, maar voor jaren, tientallen jaren zelfs! Dus als je iets probeert te verkopen, of het nu een product of dienst is, wil je dat je publiek onthoudt wat je zegt. Als ze zich niet kunnen herinneren wat je hebt gezegd na het lezen  van je tekst, dan zullen ze niets van je kopen!

 

Storytelling helpt ons dingen te voelen.

Verhalen helpen ons dingen te voelen. Ze geven onze klanten het gevoel dat ze deel uitmaken van een gemeenschap, en ze geven ons het gevoel dat we de juiste beslissing hebben genomen door hen als partner te kiezen.

Als je je product wilt verkopen, vertel dan het verhaal van hoe het tot stand kwam. Vertel het verhaal over hoe je op het idee kwam. Vertel verhalen over wat mensen erover gezegd hebben (en bij uitbreiding, wat mensen erover zullen zeggen). Wanneer iemand naar dat product of merk kijkt, moeten ze die verhalen in hun hoofd kunnen horen alsof ze met vrienden zitten die hun ervaringen met elkaar delen.

Wanneer we een advertentie zien voor iets, wat dan ook, vragen we ons af: “Kennen deze mensen mij? Geven deze mensen om mij? Gaan deze mensen door soortgelijke ervaringen als ik?”. Het antwoord is vaak “nee” omdat bedrijven de neiging hebben zich te concentreren op het verkopen van producten in plaats van zich eerst en vooral te verbinden met hun publiek op een emotioneel niveau. Maar wanneer marketeers serieus rekening houden met storytelling bij het creëren van marketingcampagnes en advertenties, krijgen consumenten meer vertrouwen in hen, wat direct leidt tot vertrouwen!

Of je nu schrijver bent of niet, we hopen dat deze inzichten je zullen helpen begrijpen waarom verhalen zo krachtig zijn en hoe ze kunnen worden toegepast op je eigen schrijven. Zoals Aristoteles zei: “De meest overtuigende woorden zijn die welke de waarheid vertellen.”


Heb je nog vragen? Of geef je dit liever uit handen? Neem dan hier contact met ons op.

areagency

Author areagency

More posts by areagency

Leave a Reply