Wat is mobiele marketing?
Mobiele marketing is een multi-channel, digitale marketing strategie waarbij je je klanten bereikt op hun smartphones, tablets en andere mobiele apparaten. Hierop bereik je hen dan via websites, mail, sms, sociale media en applicaties.
Steeds meer en meer trekken mensen weg van hun desktop computer en zijn ze terug te vinden op hun mobiele apparaten. Zo zijn ongeveer 80% van de internetgebruikers in het bezit van een smartphone. Daarbij spenderen ze 60% van de tijd die ze digitaal bezig zijn ook nog eens via mobiele apparaten.
Het is dus belangrijk dat we onze online marketing strategie uitbreiden met een sterke mobiele marketing. Hierbij is het belangrijk dat we ons mobiele doelgroep goed begrijpen, onze content design creëren met mobiele platformen in het achterhoofd.
Hoe creëer je een goede mobiele marketing strategie?
Stap 1. Creëer mobiele buyer persona
Zoals de eerste stap in elke marketing strategie is het belangrijk dat je je doelgroep goed begrijpt. Hierbij zijn buyer persona een grote hulp. Geef dan ook extra aandacht aan het mobiele surfgedrag van je persona. Denk dan vooral na over vragen zoals: Hoeveel van hun digitaal verkeer neemt plaats op een mobiel apparaat? Voelen ze zich comfortabel bij het maken van een aankoop via smartphone / tablet?
Stap 2. Stel doelen
Om te weten of je een goede strategie hebt is het belangrijk dat je doelen gaat stellen. Wat wil je bereiken aan de hand van deze mobiele marketing strategie? Zo kan vervolgens achteraf gaan bepalen hoe effectief je ontwikkelende strategie nu juist is.
- Wat doe je reeds voor mobiel? Aan de hand van deze vraag kan je een startpunt definiëren.
- Als je al bezig van met mobiele marketing, hoe zijn de resultaten hiervan? Hier uit kun je concluderen wat werkt en wat niet.
- Wat zijn je belangrijkste doelstellingen voor het opnemen van mobiele marketing in je algemene strategie?
- Wie zijn je belangrijkste doelgroepen voor mobiele marketing? Hoe gelijksoortig of verschillend is het mobiele gebruik van de verschillende persona?
Stap 3. Stel KPIs op
Net als uw andere marketingstrategieën, moeten mobiele marketing campagnes worden getest en waar nodig geoptimaliseerd. Bepaal daarom welke realistische, meetbare KPIs het succes van je mobiele campagne bepalen.
- Engagement: zorg voor mobielvriendelijke content voor potentiële klanten die op zoek zijn naar informatie over je product/dienst. Zorg ervoor dat je website responsive is om mobiele SEO te verbeteren.
- Acquisitie: Zorg ervoor dat lead nurturing e-mails mobielvriendelijk zijn met duidelijke calls-to-action. Knoppen in e-mails moeten in de buurt van de bovenkant van het bericht staan en groot genoeg zijn om gemakkelijk te kunnen tikken en doorklikken te vergemakkelijken.
- Klantenservice: Zorg ervoor dat je klanten je gemakkelijk kunnen bereiken via elk platform.
Enkele vragen die je jezelf kan stellen tijdens het opmaken van KPIs:
- Wil ik de conversies van e-mailberichten verhogen?
- Probeer ik het verkeer naar verkooppagina’s te verbeteren?
- Hoe belangrijk is het dat ik meer prospects genereer?
- Moet ons merk de verkoop stimuleren door meer verkeer op bepaalde pagina’s te converteren?
Stap 4. Monitor mobiele statistieken
Met de hulp van Google Analytics kan je makkelijk het mobiel gebruik van je website monitoren
- Mobiele conversiegegevens geven aan of sommige van je bestemmingspagina’s nog verder moet worden geoptimaliseerd voor mobielgebruik of niet.
- Mobiele gedragsgegevens laten dan weer zien hoe goed je mobiele inhoud je doelgroep aanspreekt.
Kort gezegd mobiele technologie zal niet snel verdwijnen. Het optimaliseren van je marketingstrategie voor mobiele apparaten zal je merk dan ook een voorsprong geven op de concurrentie.