Momenteel is content marketing een buzz-woord dat je overal gepast en ongepast hoort.
Het feit is dat SEO de laatste tijd hard aan het veranderen is. De traditionele manier om aan SEO te doen is (bijna) dood. De focus verlegt zich steeds meer naar het creëren van content die gemakkelijk gedeeld en gelezen wordt.
Doordat de instap drempel laag ligt (iedereen kan een artikel schrijven) kunnen kleine KMO’s meespelen met de grote jongens. Dit is natuurlijk fantastisch omdat je voor relatief weinig geld een groot publiek aanspreekt. — Tenminste als het goed aangepakt wordt met de juiste strategie
Wat is content marketing?
Er bestaat niet één vaste definitie voor Content Marketing. Voor iedereen heeft dit blijkbaar een licht afwijkende betekenis. Maar ik zou het durven omschrijven als :
Content marketing is een marketing manier die zich focust op het creëren, publiceren en distribueren van de juiste content aan je doelpubliek —meestal online— met als doel het aantrekken van nieuwe klanten.
Enkele componenten die regelmatig terugkomen zijn social media netwerken, blogs, visuele content en premium content (dit zijn tools, E-boeken of webinars)
Waarom is content marketing nu zo belangrijk?
Er zijn zo veel verschillende soorten marketing die goede resultaten kunnen voortbrengen als je ze in de juiste situatie gebruikt. Maar content marketing is speciaal op zijn eigen manier.
Het maken van content is een eenmalige investering van tijd en/of geld die in de toekomst even waardevol blijft of zelfs kan toenemen in belang.
Het is tevens ook een manier op relaties op te bouwen met potentiële klanten. Als mensen regelmatig terugkomen naar je website om artikels te lezen over je ervaringen zijn ze meer geneigd om je als een expert in het veld te zien maar ze gaan ook het gevoel krijgen dat ze je kennen en kunnen vertrouwen.
Ook is content gemakkelijk te verspreiden. Vanaf dat je iets publiceert heb je verschillende bronnen zoals Social Media waarop je het kan verspreiden. Zoekmachines zoals Google en Bing nemen deze artikels automatisch voor je mee op in hun index.
Veel websites maken af en toe wel eens een artikel aan of een filmpje maar er zit geen of weinig structuur in. Het is belangrijk om een geschreven plan te hebben dat je kan opvolgen en aanpassen wanneer nodig.
Laat me je een geheim verklappen :
De meeste bedrijven falen gigantisch in het maken van goede content.
Dit is gelukkig goed nieuws voor jou. Waarom? Met de 5 stappen die we hieronder meedelen heb je al een gigantische voorsprong op de concurrentie.
Stap 1 : Waarom wil je content maken?
Het is begrijpelijk dat je direct wilt beginnen met de creatie van je content maar het loont als je eerst een plan opmaakt.
Om goede resultaten te zien moet je eerst :
- Je doelgroep identificeren
- Content maken die die exacte doelgroep aanspreekt
Als je algemene artikels gaat schrijven die “iedereen” aanspreken, heb je artikels die niemand ECHT aanspreken.
Het is niet genoeg een idee te hebben van wie je doelgroep is, je moet weten wat er leeft en waar hun pijnpunten liggen.
#1 – je doelgroep identificeren
Start een blanco documentje waarin je je doelgroep gaat beschrijven.
Stel dat je sport schoenen verkoopt. Dan kunnen we als voorbeeld “lopers” nemen.
Maar zie je het probleem al? Technisch gezien zijn lopers je doelpubliek maar je publiek is niet echt specifiek genoeg voor goede content.
Er zijn zo veel verschillende soorten lopers :
- Professionele marathon lopers
- Professionele sprinters
- Recreatieve joggers
- Lopers die willen afvallen
- Lopers die meer been kracht willen ontwikkelen
- ….
Denk je dat je met één artikel ze allemaal perfect kan aanspreken? Waarschijnlijk niet (Zo wel dan mag je ons dat zeker laten weten ) Een professionele marathon loper gaat niet dezelfde interesses hebben als iemand die zijn bierbuikje wilt verliezen.
Maak je publiek zo specifiek mogelijk. Je kan natuurlijk ook verschillende doelgroepen apart aanspreken met verschillende stukken content.
#2 : Content maken die je exacte doelgroep aanspreekt
Wat zijn de pijnpunten van je doelgroep?
Als je een goed profiel hebt opgemaakt zijn deze “gemakkelijk” te achterhalen. Als je geen idee hebt is de gemakkelijkste manier natuurlijk om gewoon met je doelgroep te gaan praten. Vraag naar hun grootste problemen en obstakels.
Online heb je ook een gigantische bron van informatie beschikbaar die je verder kan helpen.
Een voorbeeld zou kunnen zijn dat marathonlopers knie problemen krijgen. Hier zou je een artikel over kunnen maken dat het probleem beschrijft maar ook een mogelijke oplossing aanbiedt. (Ander soort schoenen?)
2. Hoe weet je welke soort content het beste bij jouw doelgroep werkt?
Het woord “content” kan veel verschillende betekenissen hebben.
- Blog artikelen
- Infographics
- Afbeeldingen
- Podcasts
- Video’s
- Boeken
- Slideshows
- …
In het algemeen werken video’s en artikels met afbeeldingen het beste. Maar als je doelpubliek creatievelingen en kunstenaars zijn, kan het zijn dat speciale afbeeldingen veel meer respons teweegbrengen.
Een tool die we hier bij Are Agency regelmatig gebruiken is Buzzsumo.
Buzzsumo geeft je de mogelijkheid om een bepaald onderwerp op te zoeken en toont op basis daarvan content die het meeste success heeft voor dat onderwerp.
(Het enigste nadeel is dat je best in het Engels zoekt, want de Nederlandstalige zoekopdrachten geven niet altijd juiste en relevante informatie weer.)
Dit is een handige manier om te weten te komen welke onderwerpen over je doelgroep het meeste gedeeld worden.
Maar je kan ook kijken naar sites zoals Reddit of Pinterest.
Het is belangrijk dat je ook rekening houdt met je budget. Als je doelgroep nu houdt van actiefilms is het onbezonnen werk om je eigen kort film te gaan maken. Je zal er misschien wel succes mee hebben maar of het je uit de kosten haalt…
Maar content zoals artikels, afbeeldingen en podcasts zijn relatief goedkoop te verkrijgen.
- Je kan ze zelf maken
- Je kan het werk uitbesteden
Stap 3 : De belangrijkste stap voor content marketing succes
Alles even op een rijtje zetten.
Ondertussen weet je wie je doelpubliek is en van welk type content ze houden.
Nu is er nog één ding dat van belang is voor je succes.
Je succes hangt af van consistentie
Content marketing zal geen resultaten opleveren in een paar dagen. Content marketing is een strategie die zijn vruchten afwerpt op lange termijn. Het kan soms maanden duren voor je pas echt iets terugkrijgt van alle content die je gemaakt hebt.
Veel bedrijven beginnen vol verwachting maar haken na een paar weken af omdat ze nog geen resultaat hebben.
Dit hebben we zelf gemerkt bij een klant van ons, namelijk Exclusive Drinks.
We voorzien artikels waarop ze gevonden kunnen worden om zo meer bezoekers te trekken. De eerste 5-6 weken hadden nog geen fantastisch resultaat opgeleverd. Totdat het artikel over je eigen Gin maken ineens op de eerste pagina van Google terecht kwam.
Er bestaat jammer genoeg geen magisch nummer van artikels dat je moet publiceren maar het is wel belangrijk dat er regelmatig een reden is om je bezoekers te doen terugkomen. (En de kwaliteit moet natuurlijk even hoog blijven)
Stap 4 : Het managen van je content
Nu moet je nog beginnen met het plannen.
Als je op voorhand geen plan opstelt is het gemakkelijk om een artikel vergeten te schrijven, publiceren of te promoten. We begrijpen dat perfect, er kan altijd iets tussenkomen, je hebt het druk, je moet naar een feestje….
Maar als je plant kan je alles automatiseren. Als je content al klaar is kan je op je Facebook account je post “schedulen”. Dit houdt in dat je een tijdstip instelt wanneer je post online moet gaan en gedeeld worden met je volgers.
Het gemakkelijkste is door dit te doen met behulp van een Excel sheet of een project management tool zoals Asana .
Stap 5 : Promotie, promotie en promotie
Eindelijk, De laatste stap die bepaald of je content een succes wordt.
Je hebt keuze tussen gratis en betaalde promoties.
Gratis :
- Email outreach
- Social media
- Blogs (guestposts)
- Zoekmachines
- Forums en communities
Betaald :
- Facebook advertising
- PPC campagnes
- Native ads (hierbij betaal je sites om je content te verspreiden via hun eigen website)
Conclusie
Een succesvolle content marketeer worden is geen raketwetenschap, maar het neemt wel wat tijd en moeite in beslag.
Je moet alles kennen van de onderwerpen die in dit artikel aangehaald zijn. Pas als je ze perfect kent kan je ze goed toepassen.
Het is belangrijk om te oefenen. Je eerste artikels zullen hoogstwaarschijnlijk niet veel succes hebben. Maar hoe meer je publiceert hoe hoger de kwaliteit telkens zal liggen.
Dat gezegd hebbende, als je de 5 vorige stappen opvolgt verkrijg je een duidelijk content marketing plan dat je stap voor stap kan opvolgen.
Veel succes!