Hoe verhoog je organisch Facebook’s bereik?
Met organisch bedoelen we het bereik vergroten zonder te hoeven betalen om je bericht onder de neus van meer mensen te krijgen.
Als je wilt weten wat werkt in de online marketing sector, dan moet je naar de concurrentie kijken. Zowel diegene die ver boven je staan als de zwakkere concurrenten. Door dit te doen kan je bepalen waarom sommige succes behalen en anderen zwaar falen in hun doelstellingen.
Maar eerst, waarom is Facebook nu zo belangrijk?
Er zijn ondertussen honderden sociale netwerken, waarom schrijf ik dan een gids over Facebook? Er zijn verschillende andere netwerken die van belang kunnen zijn voor je onderneming maar Facebook heeft de voorkeur vanwege zijn omvang en analytische weergave van je reclame campagnes.
In het begin van 2016 had Facebook meer dan 1.6 BILJOEN actieve gebruikers wereldwijd. Dit is dus een gigantische klantenbasis die je kan aanspreken.
Maar het is ook het sociale netwerk waar de meeste tijd op gespendeerd wordt. Gemiddeld worden er dagelijks 40 minuten per persoon gespendeerd aan het kijken naar je nieuwsoverzicht of anders gezegd, je Timeline.
En niet onbelangrijk, mensen klikken graag op uitgaande links (met voorkeur een link naar jouw website)
Wordt Facebook minder belangrijk in de toekomst?
Als je al even een eigen bedrijf’s pagina online hebt staan heb je waarschijnlijk ook gemerkt dat je organisch bereik gedaald is de laatste jaren.
Daar zijn 2 redenen voor :
- Omdat Facebook wilt vermijden dat er teveel ineens op iemand zijn pagina terecht komt. Er zijn zo’n 18 miljoen pagina’s die concurreren om op iemand zijn newsfeed terecht te komen.
- Facebook wilt vooral geld verdienen. Dus als je betaald (in de vorm van advertenties) krijg je een voorkeursbehandeling.
Maakt dit Facebook minder bruikbaar? Helemaal niet, je moet er gewoon juist mee leren omgaan.
1. Hoe wordt je bereik bepaald?
Omdat dit niet officieel wordt vrijgegeven door Facebook kan dit niet met 100% zekerheid gezegd worden en is het mogelijk dat het algoritme al is aangepast wanner je dit leest. Er zijn honderden of zelfs duizenden kleine factoren die mee bepalen of je een bericht ziet verschijnen.
Het is logisch dat wanneer je een post online zet, je berichten getoond worden aan een deel van de mensen die je pagina volgen of geliked hebben. Maar niet iedereen die je pagina liked krijgt het te zien.
Enkele tips :
- Een van de belangrijkste factoren die bepalen of je “likers” je bericht zien is de mate van engagement. Dit kan zijn onder de vorm van likes, shares, kliks, comments…
- Competitie is ook een cruciale factor. Stel je hebt een fitness pagina, en je post om 21u een nieuw bericht samen met andere grote Facebook pagina’s in de fitness sector. Dan zal je bereik veel lager liggen dan dat je je post online zet op een moment dat de concurrentie offline is.
- Worden er veel van je posts aangeduid als spam of gerapporteerd?
- Er wordt rekening gehouden met waarnaar de persoonlijke voorkeur van de gebruiker uitgaat.
- Tevens ook de snelheid van je internet als het type computer dat je gebruikt spelen mee. (zo krijgen mac gebruikers over het algemeen iets duurdere advertenties te zien)
- Hoe langer je post al online staat hoe lager de kans dat iemand deze nog te zien krijgt.
1. Wanneer moet je posten?
Het is niet wanneer je denkt.
Intuïtief zou je denken dat je moet posten als de meeste mensen uit je doelpubliek online zijn. Maar Buzzsumo heeft met een uitgebreid onderzoek aangetoond dat net het tegenovergestelde waar is.
Maar omdat je concurrentie op diezelfde moment zijn posts online gaat gooien is de kans groot dat de jouwe verdwijnt tussen een gigantische hoop “clutter”. Dit verlaagt dus ook de kans op engagement met als effect dat je organisch bereik in de toekomst verder daalt.
Wat moet je dan wel doen?
De conclusie is dat je het best post tussen 9 en 11 in de avond. (in de tijdzone dat je volgers actief zijn) Dit komt net na de grootste blok van posts.
Als je natuurlijk aan de top van je sector staat met miljoenen volgers kan je het wel permitteren om op piekuren te posten.
2. zes soorten content die je kan plaatsen
- Vragen (platte tekst)
- Afbeeldingen
- Videos
- Links naar websites
- Weg geef acties
- Coupons en kortingen
Maar er is iets dat nog beter converteert dan bovenstaande types.
Namelijk de verschillende types gecombineerd.
Dit kan bijvoorbeeld een foto met bijgeschreven tekst zijn.
In het algemeen kunnen we concluderen dat afbeeldingen en videos het beste effect hebben op het engagement van je doelgroep. Videos worden het beste gedeeld.
3. Niet elke dag is gelijk gecreëerd op sociale media
Je wilt je belangrijkste posts opsparen tot het weekend. Posts zoals links naar je website of een product-aankondiging stuur je best in de best mogelijke omstandigheden de wereld in. Zo behaal je een beter conversie cijfer.
De hogere interactie in het weekend komt doordat er minder mensen moeten werken en zo meer tijd hebben om op regelmatige tijdstippen hun Facebook wall na te kijken.
4. Hoe lang moet een artikel ongeveer zijn?
Als je Facebook als bedrijf gebruikt ga je regelmatig links naar je website plaatsen om producten te verkopen of als reclame instrument. Zoals hiervoor reeds gezegd klikken mensen met plezier op externe links.
Maar blijkbaar hebben ze wel een bepaalde voorkeur om op een link te klikken.
Artikels onder de 1000 woorden ontvangen de laagste interactie graad terwijl artikels die diep ingaan op een onderwerp met 1000 tot 2000 woorden het het beste doen. (Dit is ook het beste voor je SEO)
Ook leuk om te weten is dat artikels van meer dan 3000 woorden dan weer slechter gaan presteren.
Om af te ronden genieten goed uitgewerkte artikelen de voorkeur van Facebook gebruikers maar ze willen ook geen uren hoeven lezen.
5. Je bezoekers willen ook nog iets anders doen dan alleen maar lezen
Er zijn 2 belangrijke componenten van je berichten op Facebook. Namelijk de uitleg bij je post en de link met media die je toevoegt.
Korte bijstaande uitleg doet het beter dan lange teksten.
Teksten van ongeveer 50 woorden die een goede indicatie geven over wat je link gaat hebben het beste effect om op geklikt te worden. Hoe meer tekst er bij staat hoe lager de interactie gemiddeld zal liggen.
Dus je kan de lange goed uitgedachte teksten beter overlaten aan je website.
6. Video’s worden toch veel gedeeld?
Zoals we eerder al hebben gezien is dit inderdaad het geval. Tenzij je links vanaf Youtube post.
De 2 meest voorkomende manieren om met video om te gaan zijn
- Embedden vanaf Youtube
- Rechtstreeks vanaf je computer uploaden
Logischerwijs zou dit niet veel verschil mogen geven maar er is blijkbaar toch een groot verschil in correlatie tot het engagement.
Gemiddeld ligt de interactie met Youtube video’s 6 keer lager dan rechtstreeks geüploade video’s.
Waarom dit zo is, weten we niet. (Misschien omdat Youtube een bron van concurrentie is voor Facebook?)
Hoe post je rechtstreeks een video?
Als je een nieuwe post online wilt plaatsen, klik je op “upload photo/video” en kies je een bestand van je computer. Je hoeft alleen de opties in te vullen zoals de titel en je bent klaar.
7. Link tussen Facebook en Instagram?
Je hebt waarschijnlijk zelf ook al verschillende posts zien passeren waarbij in kleine grijze letters bijstaat dat het via Instagram gepost is.
Als je zelf Instagram gebruikt kan je als optie aanduiden dat alles wat je daar post automatisch mee op Facebook gepost wordt.
Het ziet er net hetzelfde uit alsof je het via Facebook zou geüpload hebben afgezien de kleine grijze tekst.
Afbeeldingen die via IG binnenkomen krijgen gemiddeld 23% meer interactie dan afbeeldingen die rechtstreeks geüpload worden.
Dit komt waarschijnlijk omdat Instagram overgekocht is door Facebook en ze zo hun beide kanalen kunnen uitbreiden zonder veel extra werk in te steken.
8. Gebruik maken van Hashtags? #dontdoit
Je kent ze wel, ze worden voorafgegaan met het # teken om een bepaald thema weer te geven.
Op sociale media zoals Twitter kan je ze best blijven gebruiken maar voor Facebook gaan ze geen verschil maken.
Tenzij je een specifieke reden hebt om hashtags te willen gebruiken kan je ze best vermijden.
Naar welke data moet je kijken?
Er zijn veel meer indicators voor success dan bereik, verkeer en verkoop vanaf Facebook.
Facebook geeft je een analytisch dashboard waarop je alles mooi kan opvolgen. Zo kan je exact bepalen wie je doelgroep is, wat ze leuk vinden en waar ze op zullen klikken.
We hebben het al gezegd, Facebook verandert zijn algoritme regelmatig en we kunnen onmogelijk voorspellen wat het in de toekomst gaat doen. Maar als je deze 8 regels in je achterhoofd houdt kom je al een heel eind.
Het beste wat je kan doen is altijd zelf enkele testjes doen op je doelpubliek en volgers. Je kan berichten op voorhand inplannen om achteraf te kijken wat het beste werkte.
Bijvoorbeeld 2 gelijkaardige posts om 9u in de ochtend en om 9u in de avond. Wat is het verschil in interactie tussen de 2?…
Met behulp van verschillende kleine A/B split testjes kan je perfect de optimale tijd en omstandigheden bepalen om te posten.