Skip to main content

7 digitale marketingtrends die je in 2019 niet kan negeren

We leven in een tijdperk van robots, machines, slimme luidsprekers, zelfrijdende auto’s en andere opkomende technologieën. Vanwege de snelle technologische vooruitgang in alle branches, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Vooral in digitale marketing. De onderstaande trends zullen dit jaar een belangrijke rol spelen in het digitale landschap. Hoewel veel van deze innovaties al in de VS aan kracht winnen, is de acceptatiegraad in Europese landen de afgelopen jaren enorm gestegen.

1. Onze camera als hulpmiddel voor het ontdekken van informatie

In december 2018 publiceerde Google een update waarin de toekomst van visueel zoeken wordt beschreven via de machine learning-app die de naam Google Lens heeft. Dit hulpmiddel voor het herkennen van foto’s kan woorden uit afbeeldingen opzoeken en heeft de mogelijkheid om meer dan 1 miljard objecten te identificeren.

Terwijl de tekst steeds verzadigender wordt, is het geen verrassing dat alle technische reuzen op de visuele lading springen. Mensen zijn immers visuele wezens. Dankzij bedrijven zoals Google hebben we toegang tot miljarden afbeeldingen. Wat als we deze gegevens zouden kunnen gebruiken om het leven van mensen te vereenvoudigen? Deze technologie maakt het zoeken naar antwoorden eenvoudiger.

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Soms is het makkelijker om te vertrouwen op visuele zoekacties wanneer je de juiste woorden niet kunt vinden. Visuele zoekmogelijkheden zijn eindeloos. Denk maar aan de volgende innovaties die in de toekomst mogelijk realiteit worden:

  • Visitekaartjes scannen en automatisch contactgegevens toevoegen aan je contactenlijst
  • Richt je camera op een marketingboek en ontvang meer informatie over de auteur
  • Maak een selfie met iemand die je tijdens een marketingevenement hebt ontmoet en stuur ze automatisch een verbindingsverzoek op LinkedIn
  • Ontvang gepersonaliseerde in-camera beeldadvertenties of shoppable video’s

Veel van de bovengenoemde dingen lijken misschien vergezocht, maar ze komen er waarschijnlijk aan. Er bestaan ​​trouwens al bruikbare video’s. Bedrijven zoals Google, Facebook, Amazon, Pinterest en vele anderen werken allemaal aan visuele zoekoplossingen. Deze technologie staat nog in de kinderschoenen, dus het zal een paar jaar duren voordat het onderdeel wordt van ons marketingplan.

2. Vertrouwen creëren door gesprekken te voeren

Terwijl 2018 volledig gewijd was aan GDPR, biedt 2019 marketeers wellicht de mogelijkheid om het vertrouwen te herstellen. Consumenten zijn veranderd en ze maken zich meer zorgen over hun privacy dan ooit tevoren.

Laten we een paar innovatieve manieren bespreken om het vertrouwen van je klanten dit jaar te winnen:

1. Maak een community

Communities zijn (online) plaatsen die bestaan ​​uit gelijkgestemde professionals die gemeenschappelijke interesses delen. Het creëren van een boeiende online community kost tijd maar is op de lange termijn absoluut de moeite waard.

Een community brengt je merk dichter bij je doelgroep en creëert een plek om te leren. Dit wordt ook op onderwijs gebaseerde marketing genoemd; een strategie die vertrouwen en geloofwaardigheid bij je fans creëert.

Hoe doe je dat?

In vele Facebook-groepen, delen mensen bijvoorbeeld tips & tricks over digitale marketing, nodigen ze experts uit om #dmbvoices-series te gebruiken en helpen ze anderen waar mogelijk.

Dit is een strategie die je kunt gebruiken voor elk type bedrijf. Creëer gewoon een plek om te leren, waarde te leveren en te helpen. Er zullen goede dingen gebeuren.

2. Zorg voor real-time ondersteuning

Mensen willen antwoorden krijgen en ze willen het snel. Dankzij directe bevrediging verwachten mensen zo snel mogelijk feedback te ontvangen. Technologie maakt dit mogelijk. Messenger-apps zoals Facebook Messenger hebben de laatste tijd veel tractie gewonnen.

Meer dan 1,3 miljard mensen gebruiken Messenger elke maand volgens Statista. En wist je dat ongeveer 1,5 miljard gebruikers WhatsApp op maandelijkse basis gebruiken? Dit jaar zullen er meer één-op-één, realtime en authentieke gesprekken worden gevoerd. Meer gesprekken zullen resulteren in meer messenger-advertenties en waarschijnlijk een invasie van slimme chatbots om gesprekken te koesteren. Conversational marketing wordt een buzzword in 2019. Instant messaging is er om te blijven.

3. Gesproken zoekopdrachten zijn net om de hoek

Vooral in de VS neemt voice search de industrie over door de storm. De markt wordt voornamelijk gedomineerd door Amazon’s Echo en Google’s Home, volgens Voicebat. De verkoopcijfers in Europa stijgen, maar de VS hebben het grootste marktaandeel.

Op dit moment worden slimme apparaten voornamelijk gebruikt voor het streamen van muziek, het zoeken naar informatie (bijvoorbeeld het weer), het opzoeken van historische feiten, het bekijken van nieuws, het instellen van waarschuwingen / timers. Of worden gewoon voor de lol gebruikt, zegt een recente studie van Nielsen.

Naast dat gebruikers sneller toegang krijgen tot informatie via slimme luidsprekers, speelt spraakgestuurd zoeken een belangrijke rol bij SEO. Het optimaliseren van je pagina voor een stem kan worden gedaan door vraagzinnen op te nemen, omdat zoeken op stem anders is dan bij gewone zoekopdrachten, zegt Neil Patel, een expert op dit gebied. Op deze manier optimaliseer je je site voor gebruikersintentie. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld van de vele tactieken die je kunt aannemen. Samen met visueel zoeken zal spraakgestuurd zoeken de manier waarop we online naar informatie zoeken, radicaal veranderen.

4. De explosie van video-content

Wave-video, Lumen5, Reevio, Magisto en Adobe Spark. Wat hebben deze videotools gemeen?

Ze stellen marketeers in staat video’s van hoge kwaliteit te produceren met een laag budget. Het maken van video’s was vroeger moeilijk. Nu niet meer. Het maken van video’s blijft een zeer lucratieve onderneming voor bureaus. Naar mijn mening denken de meeste bedrijven nog steeds dat video’s met hoge productie beter presteren dan low-budget video’s. Dat is niet waar. Video’s van hoge kwaliteit die met je camera zijn gemaakt, zijn authentieker en zullen meer aanspreken op je doelgroep.

5. Nieuwe manieren van adverteren

In de afgelopen jaren hebben veel sociale platforms hun algoritme veranderd. Facebook is bijvoorbeeld geëvolueerd naar ‘zinvolle gesprekken’ en heeft zijn organische bereik dramatisch verminderd, vooral voor bedrijfspagina’s. Als gevolg hiervan is adverteren op dit platform duurder geworden naarmate meer merken betalen voor clicks.

Het voelt alsof we voortdurend evolueren naar een ‘pay-to-play’-economie. Natuurlijk zijn er veel verschillen tussen de verschillende sociale kanalen. Om je een idee te geven, stelt LinkedIn mensen in staat om duizenden impressies gratis te bereiken, terwijl het organische bereik van Facebook zeer beperkt is.

Het is verbazingwekkend dat nog steeds slechts een klein percentage van alle LinkedIn-gebruikers content produceert op LinkedIn. Vandaag is LinkedIn het go-to-platform en krijg je gratis veel indrukken. Gebruik je persoonlijke merk om je bedrijf een boost te geven. LinkedIn is daar de perfecte plaats voor.

Over het algemeen neemt de contentproductie toe, terwijl Google 3,5 miljard zoekopdrachten per dag verwerkt. En meer content betekent meer adverteren. Dankzij al deze veranderingen zijn er nieuwe manieren van adverteren ontstaan. Denk aan Google’s nieuwe, zichtbare display-advertenties bijvoorbeeld. Of de downloadbare videopromoties van Netflix. Creativiteit is de sleutel om op te vallen in deze lawaaierige wereld.

6. Verbeterde personalisatie voor een unieke ervaring

Als je de laatste tijd films op Netflix hebt bekeken, heb je waarschijnlijk meerdere gepersonaliseerde e-mails ontvangen met vergelijkbare onderwerpregels. Dankzij gegevens kan Netflix unieke ervaringen en aanbevelingen creëren. Dit gaat verder dan standaardsegmentatie.

Geen e-mails meer op basis van demografische gegevens. Het volgende niveau van personalisatie zal worden aangedreven door kunstmatige intelligentie en slimme gegevens door verschillende elementen te combineren, zoals gedrag, context (weer), locatie of de overtuigingen van je klant.

Mogelijkheden zijn eindeloos. Stel je voor dat je gepersonaliseerde aanbevelingen voor winterkleding ontvangt van je favoriete winkel als de weersvoorspellingen er ernstig uitzien. Snelle technologische ontwikkelingen en machine learning zullen marketeers in staat stellen unieke ervaringen te creëren voor individuen.

7. Verhalen overal

Verhalen, een kortstondig type content dat oorspronkelijk door Snapchat werd geïntroduceerd, nemen snel toe sinds het recente nieuwsfeedalgoritme van gedwongen marketeers is veranderd om nieuwe manieren te ontdekken om grip te krijgen.

Tijdens een conference call in januari 2018 zei Facebook dat verhalen populairder zullen worden dan reguliere berichten: “Verhalen liggen op schema om berichten in feeds in te halen als de meest voorkomende manier die mensen delen in alle sociale apps.”

areagency

Author areagency

More posts by areagency

Leave a Reply