Skip to main content

Een call to what?

Dagelijks kom je wel een Call To Action tegen op het internet, de ene al wat bewuster dan de andere. Denk maar aan ‘Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief’ of ‘Maak hier een afspraak’. Het internet staat er vol mee. Maar wat is het nu juist en hoe schrijf je een goede Call To Action? Je komt het hier te weten.

Wat is een Call To Action?

Een call to action of ook wel CTA genoemd is een term die je vrij letterlijk kan nemen. Het is namelijk een ‘oproep tot actie’. Je vraagt aan je bezoeker om een gewenste handeling te ondernemen. Deze actie leid je bezoeker meestal in de richting van conversie.

Voorbeelden van een Call To Action.

Een call to action kan je op verschillende manieren vorm geven:

1. CTA aan de hand van een linktekst:

Boek nu je gratis consultatie.

2. CTA aan de hand van een button:


3. CTA aan de hand van een banner:

Tips voor een goede Call To Action.

1. Welke actie wil je dat je bezoeker uitvoert?

De eerste stap in het schrijven van een goede CTA is nadenken over wat je ermee wil bereiken. Welke actie wil je dat je bezoeker uitvoert? Wil je bijvoorbeeld dat hij een offerte aanvraagt, een afspraak maakt of nog iets anders? Hierbij is het belangrijk dat je gaat nadenken over de plaatsing van je CTA. Je plaatst hem best op een pagina die ervoor zorgt dat hij logisch is voor je bezoeker. Een bezoeker die net op je website terecht komt is nog niet klaar om al af te rekenen.

2. Maak gebruik van een tijdelement.

Je bezoeker wijzen op een bepaalde tijdsdruk kan helpen bij het schrijven van een succesvolle CTA. Dit kan je makkelijk doen door een ‘direct’ of ‘nu’ toe te voegen. Bezoekers zijn namelijk gevoelig voor urgentie en zullen sneller geneigd zijn om te klikken.

3. Wijs je bezoeker op een voordeel.

Heb je net een e-book geschreven die interessant is voor je bezoeker? Geef dit voordeel weer in je CTA. Dit kan je makkelijk aan de hand van woorden zoals: gratis, eenvoudig, vrijblijvend en snel. In het bovenstaande geval kan je dan schrijven: ‘Download hier je gratis e-book’.

4. Zorg voor een leuk design.

Het visuele aspect mag je zeker niet uit het oog verliezen. Zorg ervoor dat hij voldoende opvalt. Denk daarom zeker na over de vorm die je best gebruikt voor een bepaalde CTA. Kies je voor een button, een banner of toch maar een linktekst? Maak hem zeker niet te lang want dan verlies je je bezoeker.

areagency

Author areagency

More posts by areagency