fbpx Skip to main content

Vorig jaar kondigde Google op hun jaarlijkse I/O Developper conferentie verscheidene nieuwe features aan, één daarvan was een nieuwe feature voor de mobiele versie van Google Maps. Meer bepaald het Augmented Reality Visual Position System, of afgekort VPS. Dat doet nu direct wel een belletje rinkelen want het lijkt heel veel op Global Positioning System, onze GPS dus.

De feature is reeds een tijdje live in voor een select groepje gebruikers, het leek erop dat je een bepaald level als Google Local Guide moest behalen alvorens je de feature zou krijgen. Zelf hebben we binnen ons team iemand die dit level behaalde en dus over de feature beschikt. We testte hem dan ook even voor je uit.

 

Belangrijk is wel dat Google alles eraan doet om dit veilig te houden, je dient het toestel hoog te houden zodat de camera de omgeving kan scannen. Door deze te scannen kan ze deze vergelijken met haar data van Streetview, de wisselwerking tussen beide staat toe om via AR het VPS systeem zijn werk te laten doen.

Zo testte we zelf de feature uit door op zoek te gaan naar de dichtstbijzijnde supermarkt, hierbij gebruikte we de voice search optie en bood Google ons de volgende optie aan. Op het kruispunt voor ons kantoor zijn er verschillende wegen die we kunnen inslaan, het is dan ook niet altijd even duidelijk op op een kleine kaart te zijn waar je exact naartoe moet. Zoals je op de foto hierboven kan zien verschijnen er aanwijzingen  bovenop het beeld van je camera.
Daarnaast zullen er ook enkele verstopte features eventueel nog verschijnen, zo was er tijdens het filmpje op de talk een vos die jou de weg wees.

Wil je kijken wat er zoal aan bod kwam omtrent Google Maps & Lens? Dan kan je dit filmpje bekijken.

 

Wanneer deze feature zal uitrollen voor het grote publiek is momenteel nog onduidelijk, het is gehele VPS systeem is nog in de ontwikkelingsfase. Google wil het niet uitbrengen vooraleer dat het 100% tevreden is van de functionaliteit ervan.

Via deze link kan je dan ook een filmpje bekijken van hoe het in zijn werk gaat.

Nu zijn er nog wel enkele bedenkingen die we hierom hebben, zo dien je bijvoorbeeld telkens je toestel hoog te houden wat bij vele rare blikken kan opwekken.
Maar wat ons vooral intrigeert is de mogelijkheden die zich nog verschuilen, dingen die niet in het korte filmpje aan bod kwamen maar wel op de I/O. De I/O duurde wel twee uur dus geïnteresseerde kunnen deze altijd bekijken. Zij die geen twee uur durend filmpje willen bekijken kunnen ook de samenvatting van The Verge bekijken.

Nu we kennen allemaal het concept van advertenties op Google en Sociale Media, uit de I/O bleek dan ook dat Google hier over nagedacht had. Zo gaan panden van bedrijven die in beeld komen advertenties kunnen plaatsen binnen het VPS systeem. Beeld je maar in dat je je op city trip bent en op weg bent naar een monument. Je gebruikt het VPS systeem want je bent een totale vreemdeling in deze nieuwe stad, en plots zie je een pop-up advertentie voor een ontbijtcafé met een speciale aanbieding. Je wandelt er rechtstreeks voorbij dus je kan ook meteen kijken of dit jou wel interesseert.

Dit kan natuurlijk veel breder getrokken maar de opportuniteit die erachter schuilt is wederom enorm. Wij kijken er alvast naar uit en proberen nu alles al uit te zoeken over hoe het in zijn werking zal gaan. Zodra de features live gaan voor advertentie nemen wij deze ASAP op in onze diensten!