Skip to main content

Ik zie velen onder jullie denken, wat is marketing nu precies?

Marketing is iets dat veel tijd in beslag neemt, zeker als je nog veel ander werk hebt met het runnen van je eigen zaak.

Laat me een voorbeeld geven:
Je hebt een fantastisch product ontwikkeld dat door half de wereld gebruikt kan worden. Dit zelfs voor een zeer fatsoenlijke prijs. Je hebt ook een fantastische website en super werknemers. Tevens hebt je geld uitgegeven aan het creëren van een mooi logo. Al het papier werk is in orde…. in het kort, je hebt alles perfect klaar voor de publieke opening.

Eindelijk is het grote moment aangebroken dat je de deuren voor het publiek opent. Maar wat merk je al snel op? er gebeurd niets, niet 1 product wordt verkocht… Je vraagt jezelf af, wat is er nu fout gelopen. Heeft het product misschien de verkeerde kleur?

NEE, het probleem is dat je veel te weinig tijd hebt gespendeerd aan het lokken van potentiële toekomstige klanten. Nu is het te laat om hier nog aan te beginnen. Dit heeft namelijk enige tijd nodig om op gang te komen. Je onderneming kost je geld en je merkt dat je cash flow snel aan het uitdrogen is…

Nu pas merk je effectief het belang van een goede marketing strategie. Met dit verhaaltje zijn we uitgekomen bij onze eerste tip om dit te vermijden.

1. Start zo snel mogelijk met de marketing.

Wacht niet totdat alles tot in de puntjes in orde is. Je hebt een bedrijfsnaam? Super, dat is genoeg om te starten met prospecteren. Michael Dunlop heeft duizenden mail adressen verzameld door informatie over zijn product weg te geven samen met een email “sign up” om geïnformeerd te worden als het product gelanceerd wordt.

Wanneer het product dan eindelijk effectief op de markt kwam heeft hij een mailtje gestuurd naar alle mensen die interesse hadden getoond in zijn bedrijf.

Raad eens wat er hierna gebeurde? Inderdaad, hij heeft honderden sales gemaakt de eerste dag dat zijn bedrijf open ging voor het publiek.

Moraal van het verhaal : Start zo snel mogelijk

2. Maak gebruik van een marketing strategie

Er zijn teveel bedrijven die starten met de beste voornemens maar jammer genoeg merken ze snel dat hun campagne niet loopt zoals ze hadden gedacht. Ze investeren veel tijd en geld in 1 à 2 speciale stunts voor wat media aandacht. Dit lijkt misschien een goed idee in het begin maar als je er niet consistent mee bezig bent hou je er niet veel klanten aan over.

Je moet een strategie ontwikkelen die je kan volhouden. Een strategie die zorgt voor een merk ervaring. Hoe bekender je merk is, hoe meer vertrouwen je klant heeft in je bedrijf en hoe sneller hij gaat kopen.

3. Laat zien dat je uniek bent

Start niet met frisdrank te verkopen dat een duplicaat is van coca cola maar onder een andere naam. De kans dat je klant jou (als nieuw merk) verkiest boven een gevestigd bedrijf is zeer zeer klein.

Zelfs al smaakt dan van jouw iets beter en is het iets goedkoper. Consumenten blijven loyaal aan wat ze kennen en vertrouwen.

Laat zien dat er verschillen zijn tussen jou en je concurrent. Vertel een verhaal waarin jij beter bent en waarom. Mensen houden van een goed verhaal en dit is iets dat ze zullen onthouden.

4. Wees “cool”

Er is niets erger dan een bedrijf dat dezelfde marketing campagne gebruikt voor de laatste 50 jaar. Ga niet achter lopen en ga met je tijd mee. De dingen veranderen snel, jij moet dit ook doen om competitief te blijven.

Ik kan mij geen groot bedrijf bedenken zonder degelijke site. Internet is nog iets relatief nieuws.

Aarzel nooit om iets nieuws en verfrissend te proberen. Je klanten houden hiervan (zolang je niet alles in één keer veranderd) En wat heb je nu eigenlijk te verliezen door iets nieuws te proberen?

Als het niet werkt, jammer. Als het wel werkt kan je miljoenen verdienen. Dus wees niet de persoon die een innovatie of een briljant moment aan zich voorbij laat gaan.

5. Vergeet nooit de klanten die je al hebt

Je hebt een sale gemaakt in het begin van je marketing funnel. Super, maar je mag nooit vergeten dat je opnieuw aan deze klant kan verkopen in de toekomst. Dit is iets waar veel bedrijven tegen zondigen. Ze verkopen aan een klant en vergeten hem hierna.

Je moet het zo zien : je klant heeft een eerste stap genomen en je zijn hard verdiende geld gegeven in ruil voor JOUW product. Dit bouwt een band van vertrouwen op en hij zal waarschijnlijk opnieuw willen kopen bij jou( Zolang je product geen rommel is).

Verkoop opnieuw aan je klanten, geef een special promotie of korting omdat hij al zo lang lid is of omdat hij al reeds iets gekocht heeft.

6. Niet alles gebeurd in het begin

Hiermee wordt bedoeld, verkopen aan nieuwe klanten. Dit is slechts de eerste stap in het verkoopproces. Dit zijn dikwijls mensen die je nog niet volledig vertrouwen. Ze hebben (nog) geen persoonlijke band met je merk.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het beste moment om iets te verkopen met een “cold call” na 12 mails is. Als je deze mijlsteen bent gepasseerd wordt het veel gemakkelijker om iemand als klant binnen te krijgen. Dit komt omdat ze gewoon zijn om jouw bedrijf regelmatig in hun inbox te ontvangen.

Als je dit goed aanpakt kijken ze zelfs uit naar je volgende mail.

7. Creëer een nood naar je product

Je moet laten voelen dat ze veel beter worden met behulp van jouw product. Je  product lost een pijn of gevoelig probleem op. Je moet er voor zorgen dat het emotioneel wordt.

Laat zien waar ze een probleem hebben, wrijf dit probleem in als azijn op een open wond en laat ze deze pijn zo hard mogelijk voelen. NU, mag je dit emotioneel noemen. Nadat dit gebeurd is moet je ze alleen maar aantonen hoe ze dit probleem makkelijk kunnen oplossen. Met behulp van jouw product of dienst.

Voila, je sale is binnen. (Denk hierna nog eens terug aan stap 6)

8. Bouw aan merkbekendheid

Als je maar één tip gaat onthouden, maak het dan deze. Mensen houden ervan om te kopen bij bedrijven die ze kennen. Als je een bekend merk hebt komen mensen automatisch af naar jou. Dit geeft een gevoel van veiligheid. Ze vertrouwen je al omdat je een bepaalde reputatie hebt.

Verzorg deze reputatie met zorg. Doe alles wat je kan voor je klant. Als ze tevreden zijn gaan ze dit doorvertellen aan vrienden en familie.

Laten we het voorbeeld van Coca Cola nog eens gebruiken :
Blijkbaar smaakt Pepsi beter, dit is wat blijkt uit een blinde test. Waarom verkiezen de mensen dan toch Cola? Omdat het bekend is. Hun marketing budget is zo groot en ze doen zo veel acties dat hun product wel beter moet zijn. Of zo komt het tenminste over bij de consument.

Ik hoop dat jullie van dit eerste artikel genoten hebben.  Je mag het altijd delen met je vrienden, Ik ben er zeker van dat ze hier ook iets aan zullen hebben.

ps : hebben jullie misschien nog een negende marketing tip die ik hieraan kan toevoegen?

areagency

Author areagency

More posts by areagency

Leave a Reply