fbpx
Artificiële intelligentie

Google Lens, de meest revolutionaire tool van Google sinds tekst-zoekopdrachten.

By 28 maart 2019 mei 13th, 2019 No Comments

Google Lens, de meest revolutionaire tool van Google sinds tekst-zoekopdrachten.

In 2017 kondigde Google op hun jaarlijkse I/O de release van Google Lens aan. Het is een baanbrekende nieuwe tool die onze volledig zoekervaringen kan veranderen. Ondertussen is de functie beschikbaar binnen de Google Photos App op Android en IOS. Veel Android-gebruikers kunnen genieten van de functie binnen hun eigen standaard camera-app.

Die I/O van Google kan je trouwens hier terugvinden, een twee uur durende talk waarin ze de laatste nieuwe tools en producten aankaarten die Google op de markt zal brengen.

Wij, Are Agency, zien alvast een enorm potentieel in Google Lens en vooral wat het kan betekenen voor jouw bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat je als eerste zal verschijnen binnen de Google Lens zoekresultaten of hoe zal je er in de toekomst op kunnen adverteren? Wij houden het in het oog en zodra het beschikbaar is, bieden wij het jullie aan als nieuwe service.

Wat kan Google Lens eigenlijk?

Google Lens wil de smartphonecamera gebruiken als een gateway voor zoekopdrachten waarbij Articifial Intellingence, gecombineerd met Machine Learning, je omgeving met de camera scant en zo voorwerpen of zaken herkent.

Laat ons kort enkele voorbeelden toelichten die de concrete mogelijkheden duidelijk maken.

Tekst scannen

We kennen allemaal wel het probleem dat we op restaurant de menukaart bekijken en een bepaald gerecht zien staan en we denken “wat is dat, daar heb ik nog nooit van gehoord”. Open dus je camera-app tik het Google Lens icoontje aan en scan de naam van het gerecht. Het zoekt voor jou automatisch op zonder dit zelf nog manueel in te moeten typen. Je krijgt direct verwante informatie te zien.

Business Cards

Een andere leuke feature is dat Lens ook de tekst meteen analyseert bij het scannen van een visitekaartje kan het automatisch alle informatie verwerken en met één tik op je scherm is de persoon in kwestie toegevoegd aan je contacten.

“OMG zo’n mooie schoenen waar heb je die gekocht?” “Geen idee, weet ik niet meer…”

Google Lens kan je ook gebruiken om kleding te scannen. Stel je komt een oude vriendin tegen op een terrasje en je bent smoorverliefd op haar schoenen. Lens zoekt voor jou schoenen uit die qua stijl identiek zijn aan de schoenen die je draagt.
Maar het stopt niet enkel bij kleding, Lens gaat veel verder zo kan men ook meubels of interieurdecoratie tot schilderijen scannen met Lens.
Om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken krijg je via Google Shopping meteen de prijzen en beschikbaarheid te zien.
De tool staat nog in zijn kinderschoenen maar beeld je de mogelijkheden in wanneer deze volledig op punt staat, hier liggen enorm veel kansen en leads voor het grijpen als je juist gaat optimaliseren.

Hmm zou dit restaurant goed zijn? Wat voor een gebouw is dit?

Naast al het vorige kan Google Lens ook gebouwen en landmarks herkennen, stel je bent op citytrip en je ziet een uitmuntend gebouw en je wenst hier meer informatie over. Lens herkent het en bied je meteen de vereiste info.

Maar ook een restaurant, dit kan gescand worden met Lens en rechtstreeks verschijnt alle informatie van reviews tot openingsuren.

Mama, welk dier is dit?

Fauna en flora vormen ook geen probleem voor Google Lens. Dieren worden herkend op basis van gelijkenissen met Google Image Results. Of zag je mooie bloemen op kantoor en vraag je af welke het zijn? Ook hier weer schiet Lens je te hulp door ze te herkennen.
In de toekomst is het dan ook onvermijdelijk dat men hierop kan gaan adverteren, als jij als bloemist nu als eerste telkens verschijnt bij een bepaalde bloem of plant heb jij weer een streepje voor op je concurrenten.

Hebben jullie hier Wi-Fi?

Ook werden enkele andere functies toegevoegd, zo beschikt bijvoorbeeld elke Wi-Fi modem over een barcode. Lens kan deze scannen en zo automatisch verbinding maken, weg met die verschrikkelijk ingewikkelde codes die je telkens vier of vijf keer foutief invoert omdat het een hoofdletter “i” was en geen kleine “L”.

Wij helpen jou scoren met Google Lens

Are Agency wil zich positioneren als pionier en expert binnen Google Lens-optimalisatie, wij zoeken het volledig tot het diepste punt uit om jou de best mogelijke service te bieden om te scoren met Lens.

Wil je meer weten over hoe wij jullie kunnen helpen? Neem dan hier contact op met ons.

Of scan Ruben zijn business kaartje ineens nu je toch al aan het experimenteren bent met Google Lens!

Leave a Reply