fbpx
Kennisdatabank

Bounce rate

By 24 april 2019 mei 15th, 2019 No Comments

Een bounce rate, wat houdt dat nu juist in?

Wat is een bounce rate?

Een bounce rate is het percentage van bezoekers die op je site terecht komt en vertrekt zonder een tweede pagina te bezoeken. Deze geeft dus ook deels weer hoe relevant je content is. Want bezoekers die van je pagina ‘bouncen’ hebben geen interesse in de content die werd aangeboden.

Welke acties leiden tot een bounce?

De volgende acties van bezoekers zorgen voor een ‘bounce’:

1. Ze klikken terug naar de vorige pagina.
2. Ze sluiten de browser.
3. Ze typen een nieuwe URL in.
4. Ze hebben geen interactie met de pagina binnen een sessie van 30 minuten.

Wat kunnen de oorzaken zijn van een hoge bounce rate?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan dit zijn omdat je website slecht functioneert of weinig vertrouwen uitstraalt. Ook slecht ingerichte zoekmachine optimalisatie kan hier de oorzaak van zijn. De bezoekers die je pagina bezoekten hadden namelijk iets anders van je website/aanbod, je spreekt dus de verkeerde doelgroep aan.

Als je specifiek last hebt van een hoog bounce percentage bij je homepage kan dit wel eens liggen aan je propositie. Is het direct duidelijk voor de bezoeker welke toegevoegde waarde jouw bedrijf heeft? Is het direct duidelijk wat er allemaal mogelijk is op je website? Zo niet, gaan bezoekers snel afhaken. Er is namelijk voor hen niet meer nodig dan één oogwenk om te kunnen zien of jou website professionaliteit en betrouwbaarheid uitstraalt.

Is een hoge bounce rate altijd slecht?

Gelukkig betekent een hoog bounce percentage niet altijd iets slecht. Er zijn ook genoeg andere redenen waarom deze wat hoger kan zijn. Dit is meestal afhankelijk van de website en de specifieke pagina.

Stel je schrijft een heel uitgebreide blog op je website over een bepaald onderwerp. Omdat deze blog net zo uitgebreid is bied deze voldoende informatie voor de lezers over het onderwerp waarover hij informatie zocht. Eenmaal deze dus alle nodige informatie heeft vergaard verlaat hij je website zonder door te klikken naar een andere pagina. In deze situatie valt de hogere bounce rate makkelijk te verklaren en is deze ook niet slecht want je hebt wel voldoende waarde aan je bezoeker aangeboden.

Hoe je bounce rate zoveel mogelijk verlagen?

1. Zorg ervoor dat je website responsive is en cross browser optimaal werkt.
2. Zorg ervoor dat je SEO & SEA richt op de juiste doelgroep.
3. Zorg voor een goede propositie.
4. Zorg ervoor dat je website en design up-to-date is.

Leave a Reply