Merkpromotie
Alles wat je moet weten over het online promoten van je merk.
Promoot je merk online
Door je merk online te promoten, kan je tal van goedkope en zelfs gratis methoden ontwikkelen om nieuwe klanten binnen te halen en bestaande te behouden.
Online merkpromotie stelt je vaak in staat om zeer gerichte methoden te gebruiken om ervoor te zorgen dat je je merk promoot bij de juiste mensen. Met je website en een reeks sociale mediaplatforms kan je mensen betrekken bij het delen van je content, producten of services. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt kiezen om je merk online te promoten, afhankelijk van welke methoden jij denkt dat het meest geschikt zijn voor jouw merk.
Instagram en YouTube
Hoewel platforms zoals Facebook en Twitter een groter publiek hebben, zijn er nog andere sociale mediakanalen die ook cruciaal zijn, namelijk Instagram. Omdat het gebruikt wordt om direct foto’s en korte video’s te delen, is deze mobiele app snel een populaire keuze geworden voor esthetisch bewuste gebruikers en merken van sociale media. Als het gaat om merkpromotie, dan zijn er een aantal manieren waarop Instagram zeer nuttig kan zijn. Door afbeeldingen en video’s van producten, klanten en andere leuke content te delen, kunnen merken hun gebruikersbasis op een dieper, persoonlijker niveau inschakelen dat veel beter geschikt is voor het converteren en behouden van klanten dan veel traditionele advertentiemiddelen. Het is ook een goed idee om Instagram-influencers te zoeken, die veel hebben met hun grote aantal volgers.
YouTube is waarschijnlijk de meest herkenbare website met video-content die er is. Veel merken weten helaas niet hoe ze het in hun voordeel kunnen gebruiken. Het maken van video’s kan een ingewikkeld en misschien duur ding lijken om te doen, vooral als je het goed wilt doen. Maar het hoeft niet zo moeilijk te zijn als sommigen zich misschien voorstellen. Goede promotievideo’s kunnen goedkoop worden gemaakt. Productrecensies zijn een van de soorten content die je kunt gebruiken. Het verzenden van producten naar recensenten in ruil voor een beoordeling is een geweldige manier om hun merkpromotie aan te moedigen. Je kunt ook jouw eigen video’s van productdemonstraties en gerelateerde content maken.
Social media is snel een van de populairste manieren geworden om online merken te promoten. Van alle beschikbare kanalen is Facebook de meest diverse en bekende. Verleid door het aanbod van gratis merkpromotie, beginnen veel merken met het gebruik van de basisfuncties van Facebook voordat ze zich snel wenden tot de uitgebreide betaalde advertentie-opties van het platform. Facebook biedt een scala aan keuzes voor het promoten van content en het maken van aangepaste advertenties. Een van de belangrijkste functies van het platform is Facebook Custom Audiences, waarmee merken zeer gerichte advertenties kunnen maken. Het maakt het zelfs mogelijk om mensen die jouw website bezoeken of die zich abonneren op je e-maillijst, rechtstreeks te vermarkten. Dus nadat iemand je site heeft bezocht, kan je ervoor zorgen dat zij jouw merk weer zien wanneer ze de volgende keer op Facebook zijn.
Gastbloggen
Gastbloggen is een andere vorm van merkpromotie die zeer effectief kan zijn als deze op de juiste manier wordt benaderd. Naast het maken van content voor je eigen blog, kan je contact opnemen met partners die jouw merk ook kunnen promoten.
Maak blogposts voor bloggers om te hosten op hun site, die daarvoor een link maken naar jouw website of verwijzen naar je producten of diensten. Het is echter belangrijk om niet alleen berichten te schrijven die alleen op jouw producten zijn gericht. Posts moeten waarde creëren voor de klant of worden genegeerd als te verkoopbaar.
Giveaways en wedstrijden
Items weggeven en wedstrijden houden kan een uitstekende manier zijn om mensen je content te laten delen. Je kunt ze op je website hosten en ze ook op sociale media promoten. Vraag mensen om je social media-pagina’s leuk te vinden, meld je aan voor je e-maillijst of vind en deel social media-berichten. Je kunt giveaway- en concurrentietoepassingen gebruiken om jezelf te helpen bij het volgen en vastleggen van informatie over de mensen die deelnemen. Als je besluit om een wedstrijd of weggevertje uit te voeren, zorg er dan voor dat je goed let op de wetten van je land. Als je bijvoorbeeld een prijzentrekking uitvoert, moet je één toegangsroute opgeven die gratis is, hoewel dit de kosten voor verzending of een standaardtelefoontje of sms kan omvatten.
Wees creatief met hoe je ervoor kiest om waarde voor je klant te promoten en te creëren. Promotie hoeft niet duur te zijn om effectief te zijn.
Filiale programma’s
Sommige merken kiezen ervoor om partnerprogramma’s te gebruiken als zij bloggers en andere invloedrijke mensen willen om hen te promoten. Een partnerprogramma biedt anderen de kans om te profiteren van het promoten van je producten. Als ze je producten promoten door deze aan je content te koppelen, krijgen ze een deel van de verkoop die het gevolg is van hun promotie.