fbpx Skip to main content

Weblog, blog voor de vrienden.

Bloggen was eerst een manier om een persoonlijke online weblog bij te houden. In die weblog werd er dan meestal beschreven hoe die persoon zijn/haar dag had beleefd.

Zoals bij elke nieuwe innovatie op het internet, zagen ondernemers ook hier het marketing potentieel van een weblog. Weblog werd uiteindelijk blog. Een blog heeft echter meer dan enkel marketingmogelijkheden, je kan een blog gebruiken om zelf iets op poten te zetten.

Website of blog?

Veel mensen hebben nog vaak moeite om te zien wat het verschil is tussen een website en een blog. Aangezien veel bedrijven een combinatie van beiden gebruiken is dit dus niet onlogisch. Maar er zijn 2 grote verschillen die zorgen voor een duidelijk onderscheid:

  1. Blogs worden regelmatig geüpdatet. Of het nu een reisblog is waarop er dagelijks nieuwe avonturen verschijnen, een kookblog waren voortdurend lekkere receptjes gedeeld worden of een bedrijf dat zijn nieuwe updates deelt met zijn volgers… het maakt allemaal niet uit. Eigen aan een blog is dat er dagelijks of wekelijks nieuwe content op wordt toegevoegd. Website zullen heel af en toe wel eens nieuwe updates en informatie delen, maar dit gebeurt niet zo frequent. Meestal zijn websites zeer statisch.
  2. Blogs zorgen voor engagement met de lezer. Blogberichten worden vaak gedeeld op sociale media. Op Facebook is dit bijvoorbeeld een perfecte manier om de interactie aan te gaan met je volgers of een discussie te ontketenen. Terwijl je een website enkel deelt om aan te tonen dat je er éen hebt.

Populariteit

Er zijn verschillende redenen waarom blogging zo populair is geworden in het marketinglandschap. Wij geven je er alvast vijf:

  1. SEO. Zoekmachines houden van nieuwe content, met als resultaat dat blogs het zeer goed doen bij de (organische) zoekopdrachten.
  2. Up-to-date. Het is een gemakkelijke manier om je volgers op de hoogte te houden van wat je nu juist met bezig bent, de nieuwste deals voor te leggen of tips te geven. Hoe meer bezoekers naar jouw blog komen, des te groter de kans dat zij iets zullen kopen.
  3. Gebaseerd op vertrouwen. Met een blog kan je meer dan alleen maar stoefen over wat je allemaal weet. Je geeft de volgers de kans om interactie aan te gaan met jou en elkaar. Op die manier bouw je een vertrouwensband op.
  4. Inkomen. Al dan niet gelijklopend met jouw producten of diensten kunnen blogs een mooi inkomen generen. Dit kan bijvoorbeeld via advertenties of affiliatie marketing.
  5. Altijd en overal. Bloggen kan gewoonweg altijd en overal. Thuis, op kantoor, in het buitenland, …

Nadelen van bloggen

Blogging is populair omdat het goed werkt als marketing tool en op die manier veel geld oplevert. Maar blogging is niet altijd rozengeur en maneschijn op dat gebied. Alvorens je met een blog wilt beginnen met als doel geld te verdienen, houd dan de volgende puntjes in het achterhoofd:

  1. Tijdrovend. Bloggen neemt veel tijd in beslag. Als je wilt dat je blog optimaal werkt voor SEO en voldoende engagement uitlokt, moet ze regelmatig geüpdatet worden. Het internet is een kerkhof voor blogs waar niet meer naar omgekeken worden.
  2. Ideeën. Om content te blijven produceren heb je steeds nieuwe ideeën nodig. Het goede nieuws is, je hoeft dit niet noodzakelijk zelf te doen. Je kan schrijvers of freelancers inhuren die dat werk voor jou doen. Een andere optie is om content af te leiden van anderen of een alternatieve post te publiceren (bijvoorbeeld een video).
  3. Meer dan zomaar artikels. Vroeger kwam je er nog mee weg, een simpel artikel genereerde voldoende verkeer en inkomen. Vandaag de dag heb je email marketing, content upgrades en een geëngageerd sociaal netwerk nodig.
  4. Lange termijn. Een van de grootste frustraties van bloggen is dat het tijdrovend is in het begin en dat je er zeer weinig voor terug krijgt. Het is iets dat je stap voor stap moet opbouwen.