Skip to main content

Word-of-Mouth, meer dan zomaar wat praten.

 

Wat is WOM Marketing?

We spreken van Word-of-Mouth (WOM, letterlijk mond-tot-mond) marketing als een consument zo enthousiast is over jouw product of service, dat hij/zij het in zijn/haar dagelijkse dialogen naar boven haalt. Kort samengevat: het is gratis reclame die ontstaat door een positieve gebruikservaring. Vaak is er dan ook iets gebeurd dat buiten de verwachtingen van de consument ging waardoor het enthousiasme werd aangewakkerd. . WOM wordt vaak aangemoedigd door verschillende publiciteitsactiviteiten die worden opgezet door bedrijven en waar er veel nadruk ligt op interactie.

Je kan als bedrijf op verschillende manieren je consumenten aanmoedigen. Geef ze een reden om te praten, overtref hun verwachtingen of geef exclusieve informatie. Mik vooral op klantenservice. Een voorbeeldige klantenservice is heel waardevol, ze kunnen je bedrijf maken of kraken.

De efficiëntie van WOM

Consumenten zijn meer emotioneel verbonden met een merk wanneer ze ook echt gehoord worden door het bedrijf. Dit is waarom veel bedrijven vertegenwoordigers hebben die hun producten en diensten persoonlijk met consumenten bespreken. Dit soort interactie, evenals de promotie-evenement, kunnen gesprekken over het product van een bedrijf bevorderen.

De beste strategieën voor WOM zijn:

  • Praktische waarde: mensen delen graag handige informatie om elkaar te helpen. Deze waarde is sterk verbonden met het sociale voorkomen.
  • Sociaal voorkomen: wanneer een product of dienst zorgt voor een beter voorkomen of er voor zorgt dat die persoon zich beter voelt, is de kans groter dat die persoon het gaat delen.
  • Emoties: ‘Sharing is caring’. Des te meer emotie de boodschap met zich meedraagt, des te gemakkelijker gaan we het delen.

Let op: oneerlijkheid is geen excuus. Een marketingdeskundige op het vlak van WOM, Andy Sernovitz heeft een soort ethische code ontwikkeld om problemen te voorkomen:

  • Maak steeds je relatie bekend.
  • Zeg alleen wat je gelooft.
  • Lieg nooit over wie je bent.
areagency

Author areagency

More posts by areagency

Leave a Reply