Wat is het belang van een responsive website?


Zoals je ongetwijfeld al weet is het gebruik van mobiel internet enorm gestegen over de voorbije jaren. Daarom is het natuurlijk belangrijk dat jouw website zich daaraan aanpast. Wanneer de aangeboden content zich niet aanpast aan de mobiele gebruiker riskeer je de kans om een business opportuniteit mis te lopen.

 

Wat is het verschil tussen mobile en responsive design?

Wanneer je werkt met een responsive design zit je al goed. Het responsive design zorgt er namelijk voor dat de inhoud zich aanpast aan de verschillende beeldschermen die er bestaan. Het mobile design daar tegenover betekent dat je een andere website moet maken die enkel en alleen weergegeven kan worden op een mobiel apparaat. Dit kan er voor zorgen dat je een extra subdomein moet maken.

Om het even duidelijker te verwoorden: een mobiel vriendelijke website zal er goed uitzien op mobiele apparaten maar kan problemen ondervinden als deze met een hogere resolutie geopend wordt. Terwijl een responsive design  zich volledig aanpast aan de vorm van de schermen.

Maar wat zijn nog voordelen van het responsive design?

Geprefereerd door en voor SEO

Responsive websites scoren hoger in de zoekresultaten. Omdat je website maar 1 URL bevat is dit eenvoudiger voor Google om te herkennen en weer te geven. Het scoort daarmee hoger in de ‘user experience’. Omdat je content steeds dezelfde hoge kwaliteit blijft behouden kan het je dwell-time verhogen. Bezoekers gaan langer op je website blijven omdat de aangeboden content zich aanpast aan het apparaat waarmee ze op zoek zijn.

Ook heeft het voordelen voor SEO(errors). Wanneer je verschillende websites aanbiedt bestaat de kans dat er errors ontstaan. Terwijl je bij het responsive design je focus maar op 1 type content moet leggen.

Meer voordelen voor de ontvanger

Door gebruik te maken van een responsive design wordt alle content mooi op zijn plek gezet en ziet alles er steeds optimaal uit. Wanneer iemand op een website terecht komt waarbij de foto’s over de tekst staat, tekst niet leesbaar is, verschoven zinnen… dan is het plezier er natuurlijk snel af. De kans is zeer klein dat iemand opnieuw zal surfen naar zo’n website.

Om deze reden is het natuurlijk belangrijk om je website te evalueren. Werkt alles goed? Blijven de foto’s op hun plaats staan? Zo ja dan zal je zien dat een goed werkende website veel zal opbrengen.

Handig naar de toekomst toe

In de toekomst gaan mensen meer en meer op zoek via andere apparaten dan een desktop computer. Daarom is het belangrijk dat je website zicht automatisch aanpast. Een responsive website is niet langer een leuke extra het wordt zo goed als een must.

 

Het beïnvloedt simpelweg de groei van je zaak, je website is de enigste verkoper die 24/24 werkt dus verzorg hem goed.

Heb je een goede website? Dan gaan klanten wederkeren en meer werken met je website. Heb je een website die op niks trekt en zich niet aanpast, dan loop je waarschijnlijk klanten mis.

 

Heb je nog geen goede website die geoptimaliseerd is? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!