Skip to main content

Wat is SEO?

De term SEO staat voor “Search Engine Optimization”. In mensentaal betekent dit “zoekmachine optimalisatie”. SEO is een verzameling van allerlei technieken die erop gericht zijn jouw website of webshop te optimaliseren en te verbeteren voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google of Bing.

“De beste plaats voor het verstoppen van een lijk is op pagina 2 van Google.”

Wil jij vermijden dat je tussen de lijken belandt? Dan moet je strijden op onze vijf fronten tegen je concurrenten:

  • Technische kant van SEO
    Breng je webshop binnen bij onze keuring. Onze experts beslissen of het veilig is om je webshop terug los te laten in het zoekverkeer van Google.
  • Hoe groot is je netwerk?
    Het netwerk van backlinks waar je website over beschikt is van groot belang voor Google.
  • Hoe gastvrij ben jij?
    Het bieden van een goede customer experience aan je webshop bezoekers is heel belangrijk. Hoe langer je bezoekers blijven plakken op je webshop, hoe groter je kansen op conversies zijn.
  • Wat bied jij je gasten aan?
    Ontvang jij je bezoekers met een lekker drankje of waardevolle content?
  • Gebruik jij een smartphone?
    Dan weet je waarschijnlijk al wel hoe laat het is. Het hebben van een mobielvriendelijke webshop is niet alleen waardevol voor Google, maar ook voor je webshop bezoekers.

Wil jij je online winkel SEO proof maken?

5 SEO fronten in een notendopje

Front 1: SEO technische gedeelte

De strijd voor dit front speelt zich af op de achtergrond van je webshop. Dit gedeelte is niet zichtbaar voor je gebruikers, maar wel essentieel voor Google. Als dit deel niet goed zit, dan ben je er aan voor de moeite.

Voorbeelden van dit deel zijn:

  • Structuur van je website
  • Laadtijd website
  • URL’s
  • Error pagina’s

We nemen even een duik in het diepe voor deze 4 elementen:

Structuur van je webshop

In een webshop verdwalen je bezoekers vaak heel snel. Een logische webshop structuur bestaat uit verschillende categorieën. 

Bezoekers klikken heel snel verder naar gerelateerde producten in je online winkel. Voor ze het weten moeten ze ontelbaar veel keren klikken op de return knop in je browser. 

Om dit te vermijden laten wij broodkruimeltjes achter zoals Hans en Grietje. Op deze manier vinden je website bezoekers heel eenvoudig hun weg terug naar het product dat ze willen kopen. 

URL’s

Om een duidelijke structuur op te bouwen, heb je ook duidelijke URL’s nodig. Een webshop genereert heel veel url’s. Je wil dan ook vermijden dat deze een combinatie zijn van verschillende letters en tekens waar niemand aan uit kan. 

Are-agency.be/cat81a/prod14581a9&

Are-agency.be/SEO/e-book

Zie je het verschil tussen beide URL’s? De eerste zegt absoluut niets en wekt ook geen vertrouwen op. Op de tweede URL lees je heel eenvoudig af waar je bent. 

Niet enkel je website bezoekers navigeren zich op deze manier gemakkelijker door je website, maar ook Google. Dit heeft dan weer een positieve invloed op je vindbaarheid. 

Laadtijd en error pagina’s

Deze twee elementen spreken voor zichzelf. Je website moet snel laden, anders haken bezoekers af. 

Tot slot wil je ook niet dat bezoekers terechtkomen op een error pagina. Dit schrikt hen af en of ze terugkomen? Dat denken wij niet. 

Onze experts helpen je met al deze technische elementen, zodat jij klaar bent om het internet te veroveren met je producten.

Front 2: Linkbuilding

Hierbij analyseren we het netwerk van je website. We kijken dan naar de interne en externe linking van je website. Hoor je het donderen in Keulen? Geen nood, we leggen het even voor je uit:

  • Interne linking is de manier waarop je linkt binnen je eigen website naar andere pagina’s.
  • Externe linking is hoe jij linkt met andere websites en hoe andere websites naar jouw website linken. Dan is het belangrijk om te zien of je netwerk bestaat uit websites die aansluiten bij die van jou. Zo niet? Dan geeft Google je een slechte beoordeling.
Front 3: Customer Experience

Hoe jij je bezoekers ontvangt is niet alleen waardevol voor Google, maar ook voor je bedrijf in het algemeen. Wie een goede ervaring heeft met een merk, komt gegarandeerd nog een keertje piepen.

  • Begrijpen bezoekers wat je verkoopt?
  • Vinden ze gemakkelijk hun weg op jouw webshop?
  • Zijn je landingspagina’s klaar en duidelijk?
  • Heb je mooie en duidelijke productafbeeldingen?
Front 4: Content en Copywriting

Het aanbieden van waardevolle en relevante content door middel van doordachte copywriting is super belangrijk. Je gasten gaan met een goed gevoel weg van je online winkel. En daarbovenop vindt Google het ook nog eens geweldig!

Het voorzien van waardevolle content doe je op twee manieren:

  • Weet wie je doelpubliek is. Op basis daarvan creëer je content op maat voor je bezoekers.
  • Gebruik de juiste zoekwoorden. Onze SEO en content specialisten voeren een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uit voor jou, zodat jij vindbaar bent in Google.
  • Creëer productomschrijvingen die rekening houden met de twee bovenstaande elementen. 

En nu moet je het nog gaan maken ook natuurlijk. Dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Maar daar helpen wij je bij Are Agency uiteraard met alle plezier mee.

Front 5: Mobielvriendelijke webshop

Wereldwijd gebruiken er 2.870.000.000 mensen een smartphone. Je wilt deze mensen toch niet teleurstellen met een webshop die niet mobielvriendelijk is?

Ben jij klaar om de hitlijsten van Google te veroveren met je webshop?