Veel gestelde vragen over social media marketing


Social media marketing verandert regelmatig en heeft al verschillende vormen aangenomen. Daarbij komen er natuurlijk heel wat vragen bovendrijven. Graag beantwoorden wij enkele van de meest gestelde vragen omtrent sociale media marketing.

Op welke sociale media moet ik aanwezig zijn?

Op deze vraag is er niet 1 correct antwoord. De sociale media waarop je aanwezig ‘moet’ zijn, hangt geheel af van je industrie en de mensen waarop je target. Echter is het wel belangrijk om te weten dat aanwezig zijn op sociale media een grote bijdrage levert aan je bedrijf. Je bent makkelijker te vinden en er is meer mogelijkheid tot een directe communicatie.

Om een voorbeeld te geven: wanneer je eigenaar bent van een restaurant is het interessant om aanwezig te zijn op zowel Instagram als Facebook. Voor het delen van je gerechten is Instagram heel interessant. En op Facebook kunnen klanten terecht voor meer informatie over het restaurant zelf. Denk zo maar aan de openingsuren, het adres etc.
Het medium Snapchat is ook ideaal voor het delen van foto’s maar is minder in trek bij het publiek waarop je target. LinkedIn daarentegen zal je doelpubliek zeker bereiken maar is meer weggelegd voor professionele doeleinde.

Bij het kiezen van je sociale media is het dus belangrijk om in je achterhoofd te houden op welke manier je je publiek wilt bereiken. Je kan beter kiezen om één kanaal perfect uit te werken dan 5 verschillende kanalen slecht. Uiteindelijk is je sociale media een uithangbord voor mensen die je (nog) niet kennen.

Als Online marketing agentschap denken wij hier natuurlijk in mee om er voor te zorgen dat je het meeste resultaat uit een kanaal haalt.

Social Media Marketing

Kunnen jullie gegarandeerd een video of post viraal laten gaan?

Wanneer klanten een video delen, willen ze vaak dat deze viraal gaat. Vaak verwachten klanten bij een video met goede content en een goede marketeer dat dit vanzelfsprekend is. Jammer genoeg is dit vaak niet de juiste manier van denken.

Om een video of post te hebben die viraal gaat, moet je gebruik maken van een bepaalde soort structuur in karakters. Ook moet je erop letten dat je video niet te lang is. Na een minuut verlies je vaak al de helft van het publiek dat je wilt aanspreken.

Bij het maken van je video moet je in het achterhoofd houden dat je je doelpubliek aanspreekt. Je moet content maken dat bij hen aanleunt en hen inspireert. Het beantwoorden van veelgestelde vragen in je video kan zeer effectief zijn.

De eerste 24u van je video zijn vaak cruciaal. Zij voorspellen ook hoe je video op langere termijn zal scoren.

Daarnaast is het als bureau vaak onmogelijk om dit soort beloften te doen (indien een bureau dit wel “garandeert” loop je best zo hard mogelijk de andere richting uit). Dit kan nooit gegarandeerd worden omdat mensen gedeeltelijk onvoorspelbaar zijn en omdat het afhangt van het gebruik van het algoritme binnenin een sociaal netwerk. Deze algoritmes veranderen op regelmatige basis wat weer zorgt voor wispelturige resultaten.

Hebben we al posts en video’s viraal laten gaan? Ja natuurlijk. We hebben wel een goed idee wat er werkt en wat niet maar garanderen is jammer genoeg onmogelijk.

Wanneer is er resultaat te zien?

Social Media Marketing

Bij het uitoefenen van social media marketing is het vaak afwachten. Alles hangt namelijk af van de gebruikte online marketing tool. Dit is ook zo bij vindbaarheidsoptimalisatie van websites, wanneer er een SEO onderzoek gehouden wordt kan dit 3 tot 6 maanden duren vooraleer er effectief resultaat te zien is. Digital advertising levert vaak sneller resultaat op, maar in dit geval betaal je er ook letterlijk voor.

Let er wel op dat resultaat zich in verschillende vormen kan voordoen. Je kan meer kliks gegenereerd hebben, nieuwe volgers, meer zoekopdrachten,… .

Kijk daarom altijd eerst naar je doelen vooraleer je beslist of een resultaat goed is.

Wat kost het nu exact?

Je zou kunnen zeggen dat er op een goede social media marketing  strategie geen prijs staat. Vaak kruipt er achter een post veel denkwerk dat gebaseerd is op resultaten uit het verleden. Vaak moet je nog A/B testen uitvoeren om te bepalen wat er werkt en vaak kruipt er nog tijd in het maken van die perfecte visual die bij je bericht hoort.

Echter hoeft dit daarom geen stukken van mensen te kosten. Je kan voor een zacht prijsje vaak al mooie resultaten boeken.

Zoek de perfecte marketeer en ga hiermee aan de slag