Facebook voor KMO’s


Het is praktisch ondenkbaar dat er nog bedrijven bestaan die niet aanwezig zijn op sociale media. Het snelgroeiende medium Facebook is immens populair en verandert op regelmatige basis. Toch is en blijft Facebook vaak de interessantste keuze voor bedrijven om op in te zetten.

 

Gemakkelijk bereiken van (potentiële) klanten

Aanwezig zijn op Facebook is een groot pluspunt voor de bestaande klant én de potentiële klant. Je hebt de mogelijkheid om als bedrijf een bericht op je pagina te gaan ‘pushen’. Dit houdt in dat je bij het verspreiden van je bericht specifieke personen gaat targetten. Je kan persoonlijke profielen bereiken en het bericht verschijnt automatisch op de tijdlijn van je doelpubliek. Dit alles met slechts één klik op de knop.

 

Een bericht sponsoren zorgt ervoor dat je je fanbase, netwerk en klantrelaties kan vergoten. In België alleen al zijn er meer dan 6,5 miljoen actieve accounts op Facebook. Zeker de moeite dus om eens extra geld in te zetten op een bericht. Het is wel belangrijk dat je als KMO het verschil kent tussen een bericht “promoten” en effectief te gaan “adverteren”.

 

Een andere manier om klanten te bereiken is het installeren van een Facebook-pixel op je website. Door het installeren van de pixel verkrijgt de klant, die een bezoek bracht aan je website, nadien reclame op zijn of haar Facebook van jouw zaak.

Facebook voor KMO's

Hoe zit het met de likes en weergave?

Specifiek je doelgroep gaan targetten, uit zich in het behalen van meer likes voor de pagina maar het draagt ook bij bij het aantal likes en weergave op posts. Wanneer mensen bedrijven op Facebook liken of volgen krijgen zij,  bij een ideaal scenario, geregeld berichten te zien. Maar onthou ook steeds dat een like niet gelijk is aan een betalende klant. Veel likes en volgers zijn leuk maar als je ze niet kan activeren spreek je al snel over “vanity metrics”.

 

Bij het plaatsen van berichten maakt Facebook gebruik van organisch en betaald bereik. Organisch bereik is het bereik dat je hebt als bedrijf zonder iets extra te doen met het bericht.
Betaald bereik is dan weer het bereik dat je behaalt bij het betalen voor een bericht. Bij het beslissingsproces of je al dan niet geld moet gaan inzetten op een bericht moet je rekening houden met je doelpubliek. Betalen houdt in dat je bericht verder gaat verspreiden. Wanneer je als bedrijf inspeelt op de interesses van je doelpubliek of de wensen van de volgers kan men een veel groter organisch bereik behalen. Het is dus niet altijd nodig om geld in te zetten op posts.

 

Wanneer je als bedrijf beslist om een betaalde post te lanceren kan je dit voor een klein budget verwezenlijken. Facebook laat je zelf beslissen wanneer en hoeveel geld je gaat inzetten. Je hebt ook de mogelijkheid om te kiezen welke post je precies gaat pushen. Facebook is zeer gebruiksvriendelijk voor bedrijven die nog niet veel weet hebben van adverteren op sociale media. Maar je moet ook steeds onthouden dat Facebook uit is op je geld, dus je mag nooit zonder nadenken alle automatische voorstellen vanuit Facebook aannemen.

 

Statistieken van Facebook

Facebook biedt de mogelijkheid om via statistieken meer informatie te verkrijgen over je pagina. Op deze manier kom je meer te weten over het publiek dat je bereikt. Met welk soort post je de meeste likes en weergaven binnenhaalt, kortom geeft het alle cruciale informatie die je nodig hebt om verder te werken op de juiste manier.

Facebook voor KMO's

 

Wil je als KMO graag starten met Facebook marketing maar weet je niet exact waar je moet beginnen?
Aarzel dan niet om ons vrijblijvend te contacteren.