De sociale media marketing trends in 2018


Een nieuw jaar betekent nieuwe trends. Tegenwoordig is het bijna niet meer bij te houden wat er allemaal mogelijk is met social media. Daarom zetten wij even de belangrijkste trends voor het komende jaar op een rijtje.

Langere video’s op Facebook

Vorig jaar werd er per dag zo’n 100 uur aan native video bekeken op Facebook. Dat is video content die rechtstreeks op Facebook staat. In het jaar 2018 zien we dat deze video’s beloond worden. Video’s met een lange speelduur die effectief bekeken worden, krijgen een betere positie in het nieuwsoverzicht.

Facebook gaat inzetten op eigen content. Op deze manier gaan ze de ‘strijd’ aan met Netflix, YouTube en andere kanalen. Facebookgebruikers gaan op een eenvoudige manier onder de watch-tab videoprogramma’s kunnen bekijken.

Verder introduceert het platform mid-rolls, advertenties die in het midden van de video zullen afspelen. picture-in-picture video’s, een functie om te hervatten en meer video’s waarbij het geluid automatisch zullen afspelen.

Livestreamen is the real deal

Ondanks dat er nog niet veel gelegenheden zijn om tot livestreamen over te gaan, staat het wel hoog aangeschreven. Voor bedrijven kan livestream een toegevoegde waarde bieden bij marketing. Mensen kijken liever naar video dan dat ze over iets moeten lezen.

Livestream kan interessant zijn bij het aankondigen van nieuwe producten, diensten, aanbiedingen, … . Ook is het makkelijk om tijdens een live-video een demonstratie te houden. Via deze weg krijgen klanten vaak meer vertrouwen in het merk. Alles is live dus er kan niet ‘valsgespeeld’ worden. Er is de mogelijkheid om een vraag – en antwoordsessie te organiseren. Dit creëert meer openheid naar de klant toe.

De opkomst van micro-influencers

Vaak is het niet mogelijk voor bedrijven om een groot budget neer te tellen om een influencer te betalen. Toch is het een tendens die vaker terug zal komen in het nieuwe jaar. Al zal er gebruik gemaakt worden van kleine budgetten en micro-influencers. Het voordeel van micro-influencers is dat ze geloofwaardig overkomen en ze zorgen automatisch voor een groot bereik. De site https://influence.co biedt over de 2000 profielen aan micro-influencers aan.

Regulering van content

De dag van vandaag is het niet mogelijk om alles op sociale media te posten. De content die we online zetten wordt namelijk gecontroleerd. Omdat er zoveel content bestaat zijn deze controles geautomatiseerd. Dit is niet altijd in ons voordeel. Toch zien we hier in het nieuwe jaar een verandering in. Er zijn meerdere mogelijkheden om de strenge wetgeving te omzeilen.

 

Inbound marketing via LinkedIn

Gebruikers van LinkedIn zijn opzoek naar branchespecifieke kennis. dit blijkt zelfs de informatie waar een LinkedIn gebruiker het meest naar opzoek is. De beste of makkelijkste manier om content de delen is ‘content curation’. Dit houdt in dat je artikelen van andere op je eigen pagina deelt. Een andere manier om kennis te delen is door zelf artikelen te schrijven en te delen. Net zoals bij het livestreamen kan je ervoor zorgen dat je content creëert waarin je vragen beantwoordt. Inbound marketing groeit nog meer in het komende jaar.

Chatbots

Sinds de introductie van Facebook Messenger zijn er heel wat nieuwe chatbots gemaakt. Tegenwoordig kan je snel en eenvoudig ervoor zorgen dat je eigen chatbot online staat. Echter werken chatbots nog niet altijd zoals ze horen. Chatbots kunnen antwoorden op simpele vragen of eenvoudige informatie tonen.

Toch is het een trend dat in het jaar 2018 zal blijven voorkomen.Wel staan de chatbots hier wat verder. We zijn op weg naar zelflerende chatbots. Deze kunnen als het ware echte conversaties gaan voeren met klanten, ze kunnen instaan voor een verdere klantenservice,… . Kortom ze leren converseren met klanten op de gewenste manier.

Ephemeral marketing

Voor zij die niet gekend zijn met de term: Ephemeral marketing bestaat uit content die na enige tijd verdwijnt. De truc is om mensen snel aan te spreken en ervoor te zorgen dat je je geloofwaardigheid behoudt. Mensen willen altijd en overal op de hoogte zijn van de laatste nieuwe trends, acties, kortingen,… Bedrijven en particulieren kunnen gebruik maken van Ephemeral marketing om te zien waar de interesses liggen van hun volgers. Wanneer een bepaalde post meerdere malen bekeken is, kan je volgende keer meer inzetten op een gelijkaardige post. Denk hierbij aan Instagram.

Adverteren, adverteren en nog eens adverteren

In het jaar 2018 zien we dat er geen ontkomen meer aan is, adverteren moet. Ephemeral marketing kan je gebruiken om gerichter te gaan adverteren. Als je weet waar de interesses liggen van je volgers kan je zorgen voor een goede targetting. Het is dus zeker en vast de moeite waard om even tijd te steken in het zoeken naar de gewenste content.

 

Het jaar 2018 zal heel wat nieuwe trends kennen op het vlak van sociale media. In dit blogbericht zijn er slechts enkele kort toegelicht.