Online Marketing trends voor 2017

  • Online Marketing trends voor 2017

Het voorjaar is altijd de perfecte periode om even stil te staan en te bekijken wat de nieuwe, opkomende trends zijn, om bijgevolg hier je marketingstrategie op af te stemmen.

De acties en experimenten van vorig jaar evalueren en dan inspelen op de nieuwe en upcoming trends, is een sterke en slimme strategie om ervoor te zorgen dat jouw onderneming relevant en succesvol blijft.

Are Agency een full service online marketing bureau dat met verschillende ondernemingen en diensten samenwerkt om hun aanwezigheid online te optimaliseren en ervoor zorgt dat ze up-to-date blijven op gebied van internet trends. Mede door deze expertise volgen wij gemakkelijk nieuwe trends op om deze vervolgens meteen in te zetten voor onze klanten.

Hier zijn alvast 5 online marketing trends om naar uit te kijken in 2017:

1. Smartphones

Smartphones zijn de nieuwe tv en vaak gebruikt voor internet mogelijkheden. Zowel de toestellen zelf, als mobile marketing op zich wordt steeds belangrijker. Al enkele jaren verkondigen de experts dat mobile een constante toename kent doordat de mogelijkheden van smartphones elk jaar weer ongekende hoogtes bereiken.Online Marketing trends voor 2017 - deel 1

Mobile marketing is dan ook een van de zaken waar je je als bedrijf in moet verdiepen om ook in de toekomst hierop naadloos op in te inspelen.

Het is belangrijk om te begrijpen dat je hier te maken hebt met een bewegend doelwit in plaats van een vaste, statische, doelgroep. De noden en voorkeuren van een mobile user veranderen constant terwijl hij of zij zich tijdens de dag verplaatst.

Het is belangrijk dat je de inkomende data goed verwerkt en op basis daarvan je marketing gaat afstellen om zo op een zeer flexibele manier op elk moment en op elke locatie relevant te zijn voor de mobiele gebruiker.

Bij effectieve mobile marketing is het veel belangrijker om te marketen op basis van waar je doelgroep zich bevind en waar ze zich op dat moment mee bezig houden, in plaats van traditionele content beschikbaar te maken voor mobile.

Zo heeft het bijvoorbeeld geen zin om reclame te maken voor een bakker in Rumst als de mobiele gebruiker zich in Zonhoven bevind.

2. Content Marketing

Content marketing is momentum aan het opbouwen en krijgt steeds meer erkenning van marketeers en communicatie experts omdat steeds meer goede content een positief engagement laat zien.

Bedrijven die hier de nodige tijd in investeren zien meteen ook zeer mooie resultaten daaruit terugkomen in hun marketingcijfers. De push marketing wordt steeds meer naar achter geschoven om het kleine broertje “pull marketing” naar de voorgrond te laten verschuiven.

Wanneer je start met content marketing is het belangrijk om gebruik te maken van storytelling. Post dus niet zomaar content, maar hou het relevant voor je doelgroep. Vertel een verhaal en blijf binnen de huisstijl. Dit zorgt voor een duidelijke en eenduidige communicatie richting je community. Je blijft herkenbaar en dat draagt op zijn beurt bij tot een zeer actief engagement.

3. Influencers

Influencers worden steeds belangrijker. Zij zijn een prima, relatief nieuwe tool om te verwerken in jouw marketingstrategie met oog op de toekomst.

De meerwaarde van een kwalitatieve influencer die zichzelf zeer specifiek richt op de nichemarkt die jouw producten of diensten bekleden is van onschatbare waarde. Zij hebben de kennis, passie en volgers om zeer succesvolle marketing berichten de wereld in te sturen met vaak een enorm engagement en relatief lage kostprijs.

Wil je graag starten met influencers? now is the time.

4. Chatbots

Vorig jaar werd er door Facebook bekend gemaakt dat Facebook Messenger toegankelijk werd voor third-party zaken. Hierdoor zullen we dit jaar een groei zien in het gebruik van chatbots. De populariteit van bots neemt steeds toe en dit is zeker een trein die je niet mag missen.

Uiteraard zal Facebook niet het enige platform zijn waar je chatsbots tegenkomt. Ze kunnen gebruikt worden op websites of bij webshops en bijdragen tot de customer service. En laten we eerlijk zijn, een blije klant zorgt voor een bloeiend bedrijf.

Uiteraard kunnen ze echte menselijke interactie niet vervangen, maar ze zijn wel een tool zijn om je klanten tijdelijk aan te spreken in afwachting van een echte customer service medewerker of om enkele vaak gestelde vragen geautomatiseerd te beantwoorden. Je werknemers hebben met behulp van chatbots meer vrije tijd om te spenderen aan projecten die core zijn voor je onderneming.

Chatbots kunnen ervoor zorgen dat je klanten geen wrang gevoel hebben bij het in de wachtrij staan of zich genegeerd voelen. Je kan ervoor zorgen dat je klanten zich geapprecieerd, belangrijk en aangesproken voelen tot het moment dat er iemand anders met hun het gesprek aangaat.

5. Visuals

Gebruik grafische elementen in je content. Deze zorgen vaak voor een betere zichtbaarheid, laten de boodschap duidelijker over komen en dragen meer sentiment dan tekst alleen. Afbeeldingen en video vallen sneller op en worden gebruik visuals in contentook langer onthouden dan simpelweg een hoop woorden.

Als je nog geen afbeeldingen of video gebruikt in je content, raden we je aan om hierin verandering te brengen en je marketingstrategie grafisch te ondersteunen.

Wat als je hier al gebruik van maakt? scale en doe nog meer. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk content grafisch ondersteunt en post deze op zoveel mogelijk verschillende kanalen, zowel website als alle sociale kanalen waarop je aanwezig bent met je bedrijf of organisatie

Mensen scrollen snel door hun feed, dus als jij ervoor kan zorgen dat je opvalt, is de kans veel groter dat ze beslissen om te engagen met je content. Long story short: visuals werken, laat ze voor je werken.

 

Wil ook jij gebruik maken van een van bovenstaande tips, informeer je dan voldoende alvorens er mee te starten, of laat je adviseren door een expert.