Hoe maak je een succesvolle Content Marketing Strategie?

  • Hoe maak je een succesvolle Content Marketing Strategie?

Hoe maak je een succesvolle Content Marketing Strategie?

Je hebt een bedrijf, maar je krijgt het maar niet van de grond. Hoe pak je dit aan? Het keyword in deze situatie is “Content Marketing strategie”.

Wat is Content Marketing? Hoe begin je hieraan? We overlopen enkele Content Marketing strategieën in 6 duidelijke stappen.

Stap 1: Selecteer het juiste topic

Een succesvolle Content Marketing strategie zorgt ervoor dat je de sterke punten van je bedrijf verkoopt aan potentiële klanten. Het is belangrijk dat mensen overtuigd geraken van jouw project en visie.

Onderzoek eveneens de doelgroep van jouw bedrijf. Zoek via het internet naar websites waarnaar jouw specifieke doelgroep het meest op zoek gaat. Gebruik dit als startpunt.

Voorbeeld: Jouw bedrijf focust zich op de online-verkoop van babykleding. De doelgroep zijn waarschijnlijk vrouwen tussen 25 en 30 jaar die vaak informatie zoeken over goedkope babykleding. Als bedrijf weet je dat hier dus veel vraag naar is en ook een tekort aan informatie. Zorg ervoor dat je je gaat focussen op hun vragen. Op deze manier bereik je een geïnteresseerd publiek.

Enkele tips:

  • Probeer te differentiëren in content. Zoek een niche op. Alleen de mensen die de informatie nodig hebben zullen geïnteresseerd zijn in deze content. En het onderscheidt jouw bedrijf van de rest.
  • Vermijd content waar weinig vraag naar is. Het is een verspilling van tijd en geld.
  • Als er veel vraag naar iets is, maar weinig antwoorden. Focus je dan met jouw bedrijf op deze content. Dit is het gat in de markt. Wees innovatief!

Hoe maak je een succesvolle Content Marketing Strategie?

Wees innovatief. Jouw bedrijf kan het verschil maken.

 

 

 

 

Stap 2: Zorg voor extra inkomsten

Content Marketing strategieën hebben als doel om te zorgen voor extra inkomsten. Hoe verkrijg je deze extra inkomsten? Conversie is hierbij het kernwoord. Het is de bedoeling dat bezoekers via jouw website zaken bestellen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief, een contactformulier invullen of zich registreren. Enkel op deze manier leveren deze bezoekers iets op voor jouw bedrijf.

Hoe maak je een succesvolle Content Marketing Strategie?Hoe beter je conversie, hoe meer je verkoopt via je website.
Verkopen = succes hebben!

 

 

 

Voorbeeld: De website Bomen en struiken snoeien biedt heel veel informatie aan over het onderhoud van jouw tuin. De eigenaars van deze website willen niet enkel informatie aanbieden, maar ook extra inkomsten vergaren door mensen te overtuigen om hen in te huren voor het onderhoud van de tuin. Je website moet een duidelijk doel hebben.

Stap 3: Content planning

De eerste fase van je Content Marketing strategie is afgerond. Je hebt de doelgroep en het topic bepaald. Nu gaan we focussen op de inhoud van je content.

Updates

Verstuur op regelmatige tijdstippen updates. Combineer het zakelijke aspect (cijfers, producten,…), met het meer informele aspect van jouw bedrijf (blik achter de schermen, informatie over de medewerkers,…). Deze updates zorgen er voor dat jouw klanten de naam van je bedrijf regelmatig zien verschijnen, voornamelijk op de sociale media.

Zolang mensen je bedrijf niet kennen zullen ze er ook niets bestellen. Denk steeds aan je merkbekendheid bij alles wat je de online wereld in stuurt.

Langlopende projecten

Wil je met jouw bedrijf een nieuw product lanceren, dan wil je dit niet onopgemerkt laten gebeuren. Start een langlopend project om de klanten warm te maken voor je nieuwe product. Via sociale media kan je gedurende een – duidelijk afgebakende – periode op regelmatige basis content weergeven. Grote bedrijven zoals Nike en Apple werken ook op deze manier.

Hoe maak je een succesvolle Content Marketing Strategie?
Content planning is essentieel in de online marketing wereld. Besteed hier voldoende aandacht aan.

 

 

 

Stap 4: Wat vinden je klanten nu interessante content?

We hebben het al de hele tijd over je Content Marketing strategie.Maar zouden de mensen echt alles interessant vinden wat je schrijft? Het antwoord lijkt me nogal duidelijk: Nee.

Overstelp de mensen niet met nutteloze updates en waardeloze informatie. Je kan informatie aanbieden, maar het is zeker niet de bedoeling om hen weg te jagen.

Enkele tips:

  • Bied actuele informatie aan over jouw bedrijf. Heb je een nieuwe website? Deel het met jouw volgers en prikkel hen om jouw website eens te bezoeken. Are Agency heeft een tijdje geleden de hele website vernieuwd en we lieten dit weten aan al onze volgers. Met succes!
  • Wees positief. We worden in het dagelijkse leven al bedolven onder tegenslagen en slecht nieuws. Zorg ervoor dat  jouw bedrijf de bezoekers een positief gevoel geeft. Mensen vinden dit leuk en onthouden dit.
  • Vraag hulp aan je bezoekers. Stel via je sociale media kanalen eens een korte en beknopte vraag. Laat je volgers mee denken over bepaalde ideeën. Ze zullen zich meer betrokken voelen en sneller geneigd zijn om mee te gaan in jouw verhaal.

Hoe maak je een succesvolle Content Marketing Strategie?
Wees interessant en uitdagend. De bezoekers komen dan vanzelf.

 

 

 

Stap 5: Wees een goede moderator

Een belangrijk deel van een goede Content Marketing strategie omvat het inspelen op het engagement van je bezoekers. Laat hen mee denken, beslissen en brainstormen over nieuwe concepten. Gebruik deze informatie daarna ook zeker, probeer deze waardevolle informatie niet verloren te laten gaan.

Het is jouw taak om updates te plaatsen en je klanten erbij te betrekken. Bij goede ideeën of onduidelijkheden is het jouw opdracht om te reageren. Op deze manier zullen jouw klanten zich persoonlijk betrokken voelen bij je bedrijf.

Hoe hoger de betrokkenheid -> Hoe meer bezoekers -> Hoe hoger de kans op conversatie -> Hoe meer inkomsten!

Hoe maak je een succesvolle Content Marketing Strategie? 
Behoud het overzicht op je sociale media kanalen. Blijf gefocust en zorg dat je jouw bezoekers tevreden houdt.

 

 

 

Stap 6: Werkt het? Kies op voorhand je belangrijkste KPI’s

Je kan oneindig veel Content Marketing strategieën toepassen. Natuurlijk wil je dat het werkt en dat het succesvol is, maar hoe kom je dit te weten?

  • Het hoofddoel van jouw bedrijf was om meer bezoekers te krijgen op jouw website.
    => Het aantal bezoekers is drastisch gestegen = succesvol!
  • Het hoofddoel van jouw bedrijf was om meer inkomsten te vergaren.
    => De inkomsten zijn exponentieel toegenomen = succesvol!
  • Het hoofddoel van jouw bedrijf was om op te vallen.
    => Via de sociale media worden jouw updates veel gedeeld = succesvol!

We wensen je veel succes met je bedrijf en de opkomende content marketing campagnes.

Geloof in jezelf, wees oplettend en het succes komt vanzelf.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Aarzel dan zeker niet om hieronder je vraag te stellen.