Pokemon Go als marketing tool om klanten te lokken naar je lokale onderneming

Pokémon Go is DE rage van het moment. Officieel is het spel nog niet uitgekomen in België maar via verschillende APK versies is het al wel mogelijk om het spel nu al te spelen.

Binnen enkele dagen is Pokémon go verkrijgbaar in de Appstore en Google Play store in België. Pas dan begint de echte gekte hier. Als je er vanaf het begin bij bent biedt het je als ondernemer vele kansen om klanten naar je zaak te lokken.

Virtuele realiteit

Pokemon go is een een spel voor je mobiele telefoon waarin de echte wereld wordt omgevormd tot het Pokemon universum. Niantic Labs en Nintendo hebben nu al een gigantische impact op mensen hun dagelijks leven.

 

Mensen lopen ‘s nachts naar Pokémon stops, maken ongelooflijk lange wandelingen en kijken naar hun smartphone scherm terwijl ze achter het stuur zitten. (Wat gevaarlijk is dus zet iemand op de passagiersstoel die dit in jouw plaats doet.)

Pokemon go klanten

Voor diegene die het nog niet kennen :

Pokemon Go gebruikt je telefoon zijn GPS en camera functie om de echte wereld om te toveren tot een jachtgebied waar je Pokemon kan vangen. Het spel daagt je uit om je buurt (te voet) te verkennen en actief op zoek te gaan naar Pokemon.

Maar het transformeert lokale bedrijven, monumenten en bezienswaardigheden ook om tot Pokémon Gyms (waar trainers naartoe kunnen gaan om tegen andere teams te vechten of om hun Gym te verdedigen) en Pokéstops waarbij spelers fysiek de plaats moeten bezoeken om gratis items te krijgen zoals PokéBalls.

Als je een lokale bedrijfseigenaar bent en dit spel nog niet gedownload hebt raad ik je aan om dat NU te doen. Er is een grote kans dat je bedrijf geregistreerd staat als een Pokémon Gym of een Pokéstop. En als dit het geval is mag je je voorbereiden op een grote stroom potentiële klanten.

Omarm ze en spreek ze aan in Pokémon jargon, ze zullen dit appreciëren en verder positieve mond tot mond reclame maken voor je zaak.

Jaag ze niet weg maar lok ze naar binnen

Als je naar de afbeelding hieronder kijkt is het niet moeilijk om te bedenken hoe dit extra klanten kan aantrekken. Zal elke klant iets kopen? Nee maar sommige klanten wel. Ook komen er nieuwe potentiële klanten naar binnen, die je zaak anders gewoon voorbij waren gelopen.

Pokemon Go klanten

Met een positieve boodschap laat je een positief gevoel achter. Je moet er relatief weinig voor doen, behalve meespelen op de trend en laten zien dat je eraan meedoet. Het laat mensen over je bedrijf praten, ze zijn opgewonden om nieuwe items of Pokemons te verkrijgen en je kan er zelfs media aandacht mee opdoen.

Horeca Zaken

Misschien heb je zelf een eigen koffie-tent of een lokaal restaurant dat dienst doet als Pokestop? Creëer een Pokémon geïnspireerde drank of gerecht en offer je klanten een korting aan als ze binnenkomen met het spel in de hand.

 

Wat als er geen PokemonGym of Pokestop is bij je bedrijf?

Gelukkig zijn er meer manieren om extra verkeer naar je zaak te trekken. De Pokestops en Gyms zijn gebaseerd op een geheim algoritme van Niantic Labs waar je geen enkele invloed op hebt.Pokemon go klanten

Maar in het spel bestaat er een item, genaamd “Lure Module” dat Pokemon aantrekt voor een half uur. Je kunt het item in-game aankopen of op verschillende plaatsen vinden/krijgen. Iedereen in de buurt kan zien dat de Lure Module gebruikt wordt en zal er ook op afkomen.

Gebruik het tijdens rustige momenten om meer verkeer aan te trekken van voorbij wandelende klanten. 

Dan is het alleen nog maar aan jou om ze om te zetten naar betalende klanten.

Voorbeeld vanuit de realiteit

Onze lokale bibliotheek doet dienst als Pokéstop en als Gym. Op populaire evenementen zoals dorpsfeesten of leesprogramma’s plaatsen ze verschillende Lure Modules om nog meer voorbijgangers aan te spreken.

Op voorhand wordt dit ook gecommuniceerd via Sociale Media. Niets spreekt een Pokemon-trainer meer aan dan op voorhand te weten waar er een heleboel Pokemon op één plek verzameld zijn. Klaar om gevangen te worden.

Geloof me maar als ik zeg dat het spel in populariteit aan het exploderen is. Het heeft officieel al meer gebruikers dan Twitter, en dit op enkele dagen. Omarm het spel als een marketing strategie en pluk er de vruchten van vooraleer je concurrentie hiermee begint.

Maak de Pokemon Go ervaring zo gedenkwaardig mogelijk voor zowel jezelf als voor de klant.

 

Hieronder vindt je nog enkele leuke ideeën van verschillende ondernemingen die Pokemon Go al gebruiken als marketing tool.

Pokemon Go Marketing Pokemon Go Marketing Pokemon Go Marketing Pokemon Go Marketing