Hoe begin je aan een SEO campagne?

  • Hoe begin je aan een SEO campagne?

Wat is SEO ?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation of in het Nederlands, zoekmachine optimalisatie.

Gemakkelijk gesteld zorgt dit ervoor dat je website gemakkelijk door zoekmachines wordt opgenomen en hopelijk op de eerste pagina terechtkomt. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat je nieuwe bezoekers trekt die hopelijk converteren tot klanten.

“Het gaat over online gevonden worden”

Het bestaat uit 2 grote delen : OFFsite en ONsite.

Zoekmachines zoeken hun informatie om weer te geven op je website zelf (Onsite SEO) ofwel op andere pagina’s op het internet (Offsite SEO).

Ze gebruiken “geheime” formules om gigantische hoeveelheden data te analyseren over alle verschillende webpagina’s online en ze ordenen deze data zodat jij als bezoeker de meest passende informatie krijgt bij jouw ingevulde zoekterm op Google.

Wij  kijken naar jouw doelgroep en de competitie die er is. Wij gaan tegengesteld te werk en veranderen je website naar wat de zoekmachines willen zien. Ook zorgen we ervoor dat op jouw website alles mooi op zijn plaats valt zodat ze jouw pagina verkiezen boven die van de concurrentie.

Hoe werkt SEO?

Doordat zoekmachines regelmatig updates uitvoeren en in een constante vorm van verandering zijn is het belangrijk om steeds op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen.Seo campagne

Maar we zijn er zeker van dat 2 dingen altijd van belang zullen blijven.

  • Onsite – je content en website infrastructuur

Hieronder verstaan we :

  • Gebruik maken van de juiste keywords (long en short tail)
  • De juiste content matchen aan je specifieke doelgroep met keyword clusters
  • Regelmatig nieuwe content creëren om je website relevant te houden
  • De beste website infrastructuur en architectuur gebruiken

 

  • Offsite – hoe naar je website door andere online bronnen gerefereerd wordt

Hiermee bedoelen we :

  • Het ontwerpen van een profiel dat als waardevol en interessant bekeken wordt met behulp van kwalitatieve inkomende links
  • Zorgen voor een relevante en actieve sociale media aanwezigheid
  • Ervoor zorgen dat er verschillende referenties naar je site lopen
  • Accepteren dat een deel buiten je handen ligt en dat je niet alles kan veranderen

… Al de rest bestaat uit strategie, techniek, tactiek en finesse.

Zoekmachines kijken naar meer dan 200 verschillende “signalen” als ze websites onderzoeken. Elk jaar komen er meerdere criteria bij. Daarom is het belangrijkste aan deze job om je website een blijvende voorsprong te geven.

 

Onsite :

Keyword onderzoek

Keywords zijn woorden of zinnen die je bezoekers specifiek intikken in een zoekmachine.

Bijvoorbeeld :

Stel ik ben opzoek naar een bloemenwinkel in Antwerpen.
Dan zou ik bij Google “bloemenwinkel Antwerpen” kunnen intikken.

Dat zijn de woorden waarvan ik als bloemenwinkel eigenaar op zou willen ranken. (als de concurrentie niet te hoog is)

Omdat er zo veel verschillende manieren zijn om iets op te zoeken werken we met keyword clusters. Dit zijn groepen van keywords die gevormd zijn rond één keyword dat een hoog zoekvolume heeft.

Hiervoor zijn er verschillende gratis en betalende tools die je kunnen helpen. Zo kan je gemakkelijk kijken naar het zoekvolume, concurrentie, negatieve keywords, reclame kost… Hier komen wij weer aan te pas omdat we zorgen voor de perfecte combinatie die de hoogst mogelijke ROI (Return On Investment) oplevert.

Bestaande en nieuwe content met elkaar linken

We matchen minstens één keyword van elke cluster naar één pagina op je website. Meestal een pagina die zorgt voor conversie van bezoeker naar klant of naar de home pagina. Je homepage focust zich meestal op een TOP keyword waarvoor je wilt ranken.

Om terug te keren op ons voorbeeld van de bloemenwinkel in Antwerpen. Dan zal je homepage zich richten op het woord “bloemen” of eventueel een specifieke soort bloemen. Als je bekend staat voor je mooie rozen zal het het woord “rozen” zijn.

De navigatie pagina’s die je terugvind op je homepage zullen zich richten op de keywords die het tweede / derde belangrijkste zijn.

De onderliggende codeSEO campagne

Niet alle websites zijn hetzelfde gemaakt. Sommige sites zijn super en perfect SEO-vriendelijk opgemaakt. Maar velen die we zien zijn dit niet. Een belangrijk deel van onze rol is om te assisteren in het optimaliseren van je website zelf.

Dingen zoals laadtijd, veiligheid risico’s en problemen in de code zelf kunnen ervoor zorgen dat Google je website licht afstraft. Maar dit zijn meestal dingen die gemakkelijk en snel te verhelpen zijn.

Als je wilt weten hoeveel pagina’s Google geïndexeerd heeft moet je eens intikken :

Site:www.jouweigenwebsite.be

Maar ook het design en het gevoel dat je bij een website te zien krijgt zijn zeer belangrijk om je bezoekers te motiveren iets aan te kopen. Je moet ze leiden naar de aankoop.

Offsite link profiel

Om het gemakkelijk te stellen kan je zeggen dat Google elke link die van een andere website naar jouw website gericht is telt als één stem. Hoe meer stemmen je krijgt hoe belangrijker en relevanter je website wordt.

Als je veel “stemmen” krijgt moet er wel iets goed zijn op je website dat bezoekers aantrekt en ze tevreden stelt. Zo redeneren zoekmachines toch. Zoekmachines willen dat hun bezoekers tevreden zijn en gaan jou daarom hoger ranken.

Maar niet iedere link die je krijgt is gelijk. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

Enkele factoren waar je rekening mee moet houden :

  • Trust flow
  • Citation flow
  • Autoriteit van je website
  • Autoriteit van de pagina op zich
  • Anchor tekst die gebruikt wordt om je website te vermelden

Je kan deze nakijken op websites zoals MOZ of Majestic SEO.

Als je honderd links krijgt van nieuw opgerichte websites zonder enige autoriteit gaat dit niet veel doen voor je linkprofiel. Als je één link krijgt van een autoriteit in je veld van expertise zal dit veel meer doortellen.

 

Sociaal profiel :

Er wordt meer en meer rekening gehouden met sociale signalen rond je website. Dit gaat dan over signalen van Sociale Media zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Google + …

Zorg er daarom voor dat je op elk belangrijk medium terug te vinden bent. Maar dit is niet genoeg, je moet het ook actief managen. Hoe meer mensen gaan reageren, liken en delen hoe belangrijker je wordt.

Dit kan je vergemakkelijken met behulp van online tools als Hootsuite. Of je huurt hier iemand voor in zoals ons bureau.

Nu heb je een basis idee van wat SEO is en wat dit inhoudt. Maar zoals we reeds gezegd hebben gaat het ook over strategie, techniek, tactiek en finesse.

 

We hebben het nu over SEO gehad maar hoe zit het nu met SEA?

SEA of Search Engine Advertising gaat over advertenties die gericht zijn op zoekwoorden naar jouw keuze. Een van de bekendste voorbeelden is het Adwords programma van Google zelf.

Wat kost dit gemiddeld?

Een Adwords campagne bestaat uit elementen zoals zoekwoord, advertentietekst, landingspagina, CPC, kwaliteit score… deze elementen bepalen wat je advertentie je kost per klik. Er zit namelijk een ingewikkeld mechanisme achter dat de prijs laat afhangen van hoeveel de concurrentie voor een bepaald zoekwoord betaald.

Je kan SEO en SEA perfect combineren met behulp van programma’s zoals Google Analytics en Google Webmaster Tools. Deze zijn gratis en geven een perfect inzicht in je campagnes. Zo ondervind je ook wat er goed loopt en waar het beter kan.

SEO en SEA vullen elkaar aan en verlaagt je kosten per klik als je dit goed combineert.

Als je hulp kan gebruiken met je (eerste) campagne in te stellen mag je ons altijd vrijblijvend contacteren, we helpen je met plezier verder.