Big Bata is big business

  • big data

Meer over Big Bata :

Je hebt er waarschijnlijk al van gehoord. Big Data, de zogenoemde goudmijn voor online marketeers.

Ik ben niet akkoord. Tenminste, als je niet weet wat je doet. Je kan met Big Data veel bereiken, maar op zichzelf betekent het helemaal niets. Meer nog: als je met de verzamelde gegevens over je leads en klanten niets doet, wordt het een ‘Big Fear’ – angst van wat bedrijven over hen weten.

Big Problem
Zou jij zomaar je gegevens op een website achterlaten? Ook als je niet weet wat ermee gedaan wordt? Althans ben ik zeker dat je wel vaker spam in je e-mail terugvindt. Hoe komen die bedrijven aan je e-mailadres? Mogelijk omdat je je gegevens slordig achterliet op een website. Of je gaf een bedrijf de toestemming je gegevens te delen met andere bedrijven. Is dit fout? Nee, natuurlijk niet. Buiten spam van enkele rotte appels biedt Big Data enorme kansen aan zowel bedrijven als consumenten. Ik leg het je uit.big data

Diamant
Big Data kan je vergelijken met een ruwe diamant. Je weet dat hij waardevol is, maar het ziet er niet zo uit. Pas als je van die steen een schitterend juweel kan maken, zie je hoe waardevol het is. En ik kan je zeggen, verwerkte Big Data is een verdomd grote diamant. Er is veel werk aan, maar je kan er gigantisch veel mee doen. De truc is om van ongestructureerde data, gestructureerde data te maken.

Maar wat maakt Big Data zo waardevol? Lees verder.

Bedrijven
Stel je voor wat je kan doen met een gedetailleerd profiel over iemand uit je doelgroep. Daarmee bedoel ik onder andere:
– Aankoopgeschiedenis
– Gedrag (online)
– Interesses
-…
Stel je voor dat je precies weet wat die persoon wil kopen. Stel je voor dat je weet via welke kanalen je hem kan bereiken. Dat is mogelijk. Met targeting en retargeting. Je kan met cookies perfect het gedrag van een individu op je website volgen. En door Marketing Automation en retargeting kan je gepersonaliseerde reclame op zijn scherm doen verschijnen.

In een ideale wereld krijgt je prospect alleen reclame van wat hij bewust of onbewust wil kopen. En dat doet hij dan ook, omdat hij in zijn hoofd er al klaar voor is. Je bent er op het juiste moment met de juiste aanbieding. Alleen ben je er niet meer toevallig. Om dan nog maar te zwijgen over de upselling en cross-selling mogelijkheden – het verkopen van extra accessoires en andere producten. Bovendien is de klant tevreden. Dus: goed voor je imago, en (verdomd) goed voor je portefeuille.

Wij als consument
Akkoord. Het is beangstigend om te denken over wat bedrijven van je weten. Maar droom eens met me mee. Hoe mooi zou het zijn als bedrijven iets zouden doen met die data? Iets dat ons leven zou verbeteren? Denk eens aan Google: je geeft de naam van een winkel in. Binnen de seconde verschijnt er aan de rechterkant een vak met alle details over die winkel. Je kan zien of hij nu open is, hoe je moet rijden, hoe lang de rit is,… Bovendien houdt Google Maps zelfs rekening met onderbroken wegen en files.

big dataAls je bepaalde pagina’s liket op Facebook, krijg je in je nieuwsoverzicht vaak advertenties te zien over producten die je mogelijk interesseren. Het valt soms niet eens op dat het een advertentie is. En dat is niet erg als je de content leuk vindt, toch? Dit is allemaal te danken aan verwerkte Big Data. Het maakt ons leven simpeler en advertenties aangenamer.

 

Conclusie
Big Data biedt zowel bedrijven als consumenten de kans aan om hun online ervaringen te verbeteren. Jammer genoeg wordt Big Data soms vertaald in Big Fear – angst van die data omdat je niet weet wat een bedrijf ermee doet. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die er een Big Help van maken – na gegevens over ons verzameld te hebben, bieden ze bijvoorbeeld content aan die we interessant of hulpvaardig vinden.

Als consument ben ik enthousiast over de toekomst. Big Data is er om ons leven makkelijker te maken. En als medewerker van Are Agency ben ik al even enthousiast. We kunnen onze klanten beter leren kennen dan ooit tevoren. We helpen hen in hun specifieke noden en creëren tegelijkertijd een sterke band.
Begin alvast. Stel een databank op met gegevens van mensen die zich inschrijven op je website. Wij kunnen je hiermee helpen. Contacteer ons vrijblijvend of maak een afspraak.