Adverteren met de nieuwe Facebook Tracking Pixel

  • Adverteren met de nieuwe Facebook Tracking Pixel

Adverteren met de nieuwe Facebook Pixel

We beginnen met het goede nieuws, Facebook adverteren wordt een pak gemakkelijker en kost effectiever.

Als je gaat adverteren met Facebook kan het in het prille begin nogal overweldigend zijn. Je hebt gigantisch veel opties en als je gebruik maakt van de Power Editor is het op het eerste zicht bijzonder complex.

Een van die complexe (en soms frustrerende) dingen is “de Pixel”.

Wat is een Pixel?

Pixels worden vaak gebruikt over verschillende advertentieplatformen heen. Een pixel laat een “Cookie” achter van jouw website op de computer van je bezoeker. Vanaf nu weet je wie je bezoeker is en kan je hem re-targetten.

De Pixel kan ook gebruikt worden om het surf/koopgedrag te bestuderen, en de effectiviteit van je advertenties te meten.

De Facebook Pixel uitgelegd 

Vroeger :

Facebook maakte gebruik van een aangepaste doelgroep pixel die het mogelijk maakte om te re-targetten, dit samen met een conversie pixel (om bijvoorbeeld online verkopen te meten) . Elke advertentie account kon maar één aangepaste doelgroep pixel gebruiken, maar je kon wel zoveel conversie pixels maken als je zelf wou.

De Facebook Pixel nu :

Al van 2015 is Facebook aan de nieuwe Facebook Pixel aan het werken.

Een pixel om alle andere te vervangen

Deze pixel zal de enigste zijn die je nog nodig hebt, hij zorgt voor retargeting, optimalisatie en opvolging tegelijkertijd.

 

 

Nieuwe Facebook Pixel

Als je al gebruik maakt van de oudere pixel(s) moet je niet vrezen, momenteel blijven ze nog bruikbaar. De doelgroep pixel is automatisch mee geupgrade naar de nieuwe versie en de conversie pixel zal dit in het najaar van 2016 ook doen.

Hoe gebruik je de nieuwe Facebook Pixel (voor maximaal resultaat) ?

De Facebook pixel zorgt voor een gigantische meerwaarde aan alle Ecommerce winkels, en hij heeft 3 basisfuncties die voor een fantastische ROI zorgen.

1. Website specifieke doelgroepen

Met andere woorden “Website Custom Audiences” is de manier waarop Facebook jou helpt met het terug bereiken van bezoekers nadat ze een bezoek gebracht hebben aan je website (als je de pixel correct geïnstalleerd hebt natuurlijk).

Deze volgt alles wat je bezoeker op de website doet als hij tegelijkertijd ook ingelogd is op Facebook. Met deze data kan je heel specifiek gaan adverteren naar bepaalde groepen van mensen.

Voor de duidelijkheid, laat Facebook je geen persoonlijke advertenties zien die gericht zijn op 1 specifieke persoon. Dit zou de privacy van die persoon schenden.Wel maakt hij groepen van gelijkaardige personen met eenzelfde surfgedrag.

Enkele voorbeelden van groepen :

  • Mensen die de laatste 24u op je website geweest zijn
  • Mensen die meermaals op je website zijn gekomen maar al 30 dagen afwezig zijn (Je kan gebruik maken van een tijdsframe van 180 dagen)
  • Mensen die een bepaalde pagina bezocht hebben
  • Mensen die bepaalde pagina’s niet bezocht hebbenvernieuwde Facebook Pixel

 

2. Gekozen conversies

Dit is een van de meest hotte nieuwe toevoegingen  aan de nieuwe pixel, je kan gepersonaliseerde conversie groepen maken op dezelfde manier als je een algemene doelgroep maakt.

 

conversie pixel facebook

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je kan dus mensen gaan targetten die al bepaalde stappen afgelegd hebben op je website. Als je bijvoorbeeld weet dat iemand een aanvraag heeft gedaan voor informatie, weet je dat die persoon interesse heeft. Je kan deze meermaals per dag een advertentie laten zien van je product of dienst maar nu met een bepaalde specifieke promotie aan gekoppeld om de bezoeker te overtuigen.

Er zit een klein nadeel aan, je kan slechts 20 verschillende conversie pixels tegelijkertijd laten lopen.

3. Standard Events

Dit is al een iets geavanceerdere functie van de nieuwe pixel.  “Standaard gebeurtenissen” werken op dezelfde manier als de oude Facebook pixel. Ze hebben een beetje code nodig om goed te werken, maar ze zijn een goede manier om de maximum van 20 conversie pixels te omzeilen.

Terwijl de conversie pixel gelinkt wordt aan een URL (zoals een bedankt pagina), hoeft dit niet voor standard events.

Er zijn 9 verschillende standard event code’s die Facebook vertellen wat er gevolgd moet worden.

Facebook standard event pixel

 

Klik hier om uit te vinden hoe je de nieuwe Facebook Pixel zelf installeert op je eigen website zonder dat je enige technische voorkennis moet hebben.